söndag 6 november 2011

Egna bilder med LUMIX, Nikon D2X och iPhon4

Återigen kommer frågorna om det är jag själv som tar bilderna på min blogg. Nästan alla till 99,8%. Skulle någon annan har fotograferat så lägger jag alltid in byline på fotografen under bilderna. Jag jobbar med Nikon sedan 50 år tillbaka. Just nu har jag en D2X som passar mig perfekt. Den kamera som jag jobbar mest med är faktikst min lilla LUMIX DMC-TZ3. En liten kompakt kamera med Leica glugg, möjlighet att även köra kortare videosnuttar om jag så vill. Den har jag ALLTID med mig i jack- eller kavajfickan, varje dag året om. Har tagit fantastiska bilder med den här lilla kameran under mina resor men även här hemma på olika jobb för de lokala tidningarna. Varför släpa omkring på en stor tung utrustning när det finns små lätta. Känslan av att imponera på brudarna, med tung utrustning och långa telegluggar har lagt sig för länge sedan. Och i praktiken vet vi ju hela gänget att det är tekniken som är avgörande, eller hur? Men hade min ekonomiska situation varit starkare hade jag omedelbart graderat upp mig med en av Panasonics nya LUMIX-modeller, den saken är klar.

Sedan en tid tillbaka har jag även skaffat mig en iPhone4 som jag gärna leker med lite då och då. De flesta bilderna här på min blog är tagna med min lilla LUMIX-kompis. Även den som toppar detta inlägg. Ha en skön söndag.

Den unga mannen med hatten är tagen med min D2X och bearbetad i Photoshop.

De röda blommorna med min iPhone4
pappa B

Inga kommentarer: