tisdag 1 november 2011

Minnen från sommrarna nere i Olofsbo...

Under flera år hade vi vår husvagn, en gammal Adria förankrad nere på Olofsbo Camping. Dit åkte vi när trollen var små och när det kommit upp i ålder och utrymmet i den gamla vagnen blev allt mindre så köpte vi en villavagn. Där spenderade vi många sommartimmer med bad och grillning ända tills förra året då vi sålde vagnen. Detta mycket beroende på allt strul när det blev nya ägare som tog över och vagnarna skulle flyttas än hit och än dit. För mycket jobb, fört dyrt för de få månader man kunde utnyttja den.
Men...visst går väl tankarna tillbaka dit ibland för det var många mysiga sommarkvällar som passerade revy i våra liv.
Här uppe i Glommens fiskeläger fiskade jag och "Skogarnas Konung" plattfisk. Mest var det fjärsingar och horngäddor som gillade våra räkor men det hamnade en och annan liten skädda i stekpannan också. Fjärsingarna krokades loss mycket försiktigt och återbördades till sitt rätta element. Den beryktade "Glommastenen" ligger i eget majestät en bit från vattnet. Det var på den man eldade så att båtarna gick på grund och rövarna plundrade dem. Om nu detta är sant eller bara en skröna, vem vet.

Tog med mig min lilla kamera ut och plockade med mig den här bilden hem. Elljus i både fönster och gatlyktor och en brinnande hösthimmel kan bli ett vackert motiv det också. Nu är det en nya dag och jag måste försöka fälla ihop ögonlocken. Om några timmar, väntar nytt besök bland vikterna på Sportlife. Ha det så fint och sov så gott.
pappa B

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack Bernt för mycket vackra bilder
både från Olofsbo och särskilt från Glommen runt Glommenstenen har
jag många minnen , där har jag fiskat många gånger, varge sommar fiskade jag lax med laxgarn men vi
fiskade mycket även från piren tack
än en gång för att du väcker upp många minnen.
Sigge.

pappa B sa...

Det änog härligt att kika ut över Glommastenen när man sitter och lurar uppe i skogen utanför Ulricehamn, eller hur? Krama om den lilla "pepparkakan" också