lördag 17 december 2011

Å helga natt....

När jag och familjen var hemma i Porjus för att vara med om byns 100-års jubileum så passade jag på att gå Rallarmarschen. Vågade inte ge mig på hela sträckan, kände att det inte fanns tillräckligt med stuns i gubben för att traska 4,4 mil i terrängen mellan Gällivare och Porjus. Jag valde därför att gå halva sträckan, från Stubba till byn, 2,4 mil i stället. Smart som man är och iförd endast tränigsoverall och kamera så tog jag sikte på en av de vackraste små damer som fullt utrustad hade anmält sig på samma sträcka. Med en vacker baksida vickandes framför mig avverkade jag snabbt de första kilometrarna fram till kontrollen i Stubba. Stekt fläsk och kallt vatten gav oanade krafter och i ensamt majestät traskade pappa B vidare mot nästa kontroll i Hapsa. Den sträckan gick också bra och nu väntade bara klättringen på krokig stig uppför Hapsaberget och vidare ner mot den hägrande slutstationen i Porjus. På vingliga ben kom jag fram och blev mottagen som en kung. Framlidne "byageneralen" Alf tog emot mig, fotograferade och berättade att det var hans dotter som vickat mig fram till första kontrollen. Jag tackade ödmjukast, fick saft, T-tröja och diplom. Nu är målet att innan jag måste transportera mig själv med rullator så skall jag försöka gå hela sträckan...
Nu laddar jag för en timme gympass. Sedan blir det skidåkning, skidskytte och mys i skinnsoffan...
pappa B

4 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som en härlig promenad. När gjorde du denna?
Så som du kör i gymmet är väl 4.4 inga som helst problem!

Georg sa...

Jag förmodar att din far vid något tillfälle vandrat i närheten av av Hapsas, Stubba och Vuosmo med bössan på ryggen och eventuellt, på rallarvis, strävsamt burit på en tjöttbörda för att bl.a. stilla din hunger. det kallar jag för "rallarmarsch"

pappa B sa...

Nästa år fixar jag 4,4 Jonas..
Georg det stämmer med råge och jag själv var ju med någon gång och segade upp för Hapsaberget så jag visste vas som väntade när jag hade den biten kvar ända upp till Porjusbäcken nedanför Nappa.
Hårda pojkar både Klas och Ragnar :o)

pappa B sa...

Jonas 2009 gick jag. lönnfet, drygt 8 kilo tyngre i joggingskor och träningsoverall och kamera. Drack gjorde jag i Hapsa och i Porjusbäcken. De som var utrustade med olika former av vattenflaskor på ryggen, Marschkängor och kompass de kom fram långt, långt efter mig :o)