tisdag 27 december 2011

Nu börjar vi snart om från ruta ett igen!

Detta var vår julfrukost innan vi drog upp till "Jerusalem" för att fortsätta fira med våra släktingar, mormor och morfar och kvinnans syster och bror. En lätt julfrukost som sedemera skulle visa sig ha fyllt på mina depåer i överkant.
Vi hade delat ut de mesta klapparna här hemma innan vi drog till småland och resan dit och hem gick planenligt. Juldagen kom och gick. För mycket god mat och vila för min del, resulterade att min numera välanpassade mage slog bakut och jag tappade ett drygt kilo till under natten. Gick således helt på sparlåga och te under hela Annandagen och nu har jag packar trunken för att skyndsamt inställa mig i träningens värld. Av skadan blir man vis och årets nyårsfirande kommer att gå i grönsakernas och fruktens tecken, oavsett var övriga familjen säger.
Vår vana trogen så har vi packat upp vårt obligatoriska julpuzzel. Den här gången fick kvinnan ta över ett av hennes jobbarkompisars puzzel på 1500 bitar. Snacka om pyssel och vi har en stor favorit bland de konstnärer som gjort motiven, Holländaren -Jan Vaan Hasteren- och vi lyckades komma över ett antal av hans puzzel på 1000 bitar. Vi har ett olagt kvar men fick nu chansen att ge oss på ett med 1500, det är maffigt, kolla bara:
Hela köksbordet lade det beslag på och här sitter vi eller stoppar till lite då och då för att plocka in ett par bitar. Mycket avkopplande och roligt samtidigt. Kan rekommendera detta istället för det eviga TV-tittandet i tid och otid, betydligt mer socialt för hela familjen.

I kväll börjar nyårsfirandet!
Ja bor man i Angered nordväst om Göteborg mitt i det invandrartätaste högborgarna då får man kallt räkna med detta. Idag släpps smällare och raketer fria och då skjuts det både högt och lågt morgon som kväll. Av någon anledning så ligger detta smällande i blodet hos våra invandrare som älskar att höra det smälla och se raketerna med ett sprakande dra iväg upp i den mörka svenska decemberhimlen? Det måste var medfött och jag sällar mig omedelbart till den skara som vill ha totalförbud mot detta slöseri både med pengar och människor och djurs hälsa. Dessutom är det svårt för mig att förstå hur de som flytt från bomber och djävulskap (säger de i alla fall) kan finna ett sådant nöje i att blåsa iväg sina bidragspengar på 20 sekunder. Pengar som de istället borde skicka hem till sina drabbade kusiner i det land de kommer ifrån. Nåväl, visst finns det skjutgalna "Svennar" också men inte alls i samma omfattning, inte här i Nordost i alla fall. Nej, förbjud all privat användnig av fyrverkerier. Låt kommunen och de stora företagen brassa på under kontrollerade former för jag tycker liksom du att det är vackert att stå och titta på GP:s stora kanonad nere vid hamnen på nyårsafton, inget snack om detta. Nu skall jag svammla i radion en stund innan jag går och tränar...
pappa B

Inga kommentarer: