onsdag 8 februari 2012

På blankis i Lundbyhamnen...

Serbiska landslaget i isfiske nere vid Lundbyhamnen.

Det blev en fin dag på hal is. Tur att det finns broddar som man kan spänna fast på stövlarna. Det var inte mycket folk ute på isen när MacMyra och jag traskade ut. En liten grupp med gubbar satt samlade en bit utanför vassen, att de kom från främmande land hördes på kacklet. Syförening på Serbiska.
Vi gick en bit därifrån och borrade våra hål. Nästan direkt fick jag ett sjutusandes hugg. Nu har jag en stor abborre på var min första tanke, men upp kom en liten Id, en falsk mört med gula ögon! Fast en fighter av rang. Så fort jag fick tillbaka min lilla mormyska i hålet så small det igen, lika kraftfullt och bra kamp så landade jag Id nummer två.
Nu syntes en rynka i pannan på MacMyra, han måste få fisk för annars visste han att vi polare skulle ge honom vad han tålde resten av säsongen.
Pang! Där satt den. En liten tusenbroder som fick återgå ner i hålet och MacMyra drog en lättnandes suck. Dagen var räddad för oss bägge två. Ingen behövde visa upp sig för katterna.
Dagens storfiskare var den här gubben. Han hade monterat upp sitt spö på en tegelsten medan han skulle fika och när vi stod där i godan ro med kaffekopparna i högsta hugg då blev det en jäkla fart på spötoppen. Han slirade iväg över isen (saknade broddar på stövlarna) gled fram som en isprinsessa och högg tag i spöt.

Vi skrattade gott och upp halade han en alla tiders abborre, säkert med en vikt på 7 hg. Ljusgrön och grann låg den där på bankisen.
Mina två Idar blev genast mycket lättare i kassen när man tittade ner på den här rejäla biten.

Hur som helst, gruppen som satt på isen när vi kom fick ett 10-tal sikar annars vad det dåligt med fisk idag. De flesta gick tomma och  kattens middag i plastpåsen återfick lite status. 

Även om fiskelyckan inte var den bästa så hade MacMyra och jag en trevlig dag på isen och det dröjer nog inte länge innan vi sitter där igen på våra skryllor och rycker.
pappa B

"När Gud skapade harar så sörjde han också för att det fanns buskar"



Inga kommentarer: