lördag 7 april 2012

På marknad i Oporto


Jag klämde av några bilder innan jag blev upptäckt 
Det var den här lille killen som upptäckte att jag plåtade.
När zigenarna i Portugal håller marknad är det fart och fest och inte många av ortens befolkning går dit. Givetvis hamnade jag på en sådan vid ett av mina besök i norra Portugal, närmare bestämt i Porto. Hur och varför jag kom dit det vet jag egentligen inte, men av någon anledning så åkte jag dit med en av direktörerna på en av de textilfabriker, där vi sydde upp en del av de damkollektioner som jag designat. Hur som haver jag hamnade mitt i zigenarnas stora marknad, turist med en stor Nikon dinglande runt halsen. -För fan, stoppa undan kameran sa gubben jag jobbade åt, men vart skulle den kunna försvinna? Ner i ett par tunna kakibyxor eller i bröstfickan på en kortärmad vit skjorta. Nej den fick allt hänga kvar.

Jag han med att ta några bilder men till slut var det kört. Den här lille grabben på bilden var vaksammare än jag och såg att jag tog en bild. Han skriade som en brunstig åsna i högan sky och det var bara att skyndsamt ta sig därifrån på snabba ben. Vi kom fram till bilen och han precis iväg innan ett gäng män och kvinnor kom springande, skrikande och vilt gestikulerade. Hur som helst så var det en spännande upplevelse att ha fått en liten men dock inblick i den här typen av försäljning. Att vi kom undan var tur för det hade säkert inte blivit billigt att förklara bort min fotografering. Jag kanske till och med hade blivit av med min kamera på kuppen.
Fast ordspråket säger ju att fega pojkar aldrig får kyssa vackra flickor någonting som min pappa alltid sa hemma i Porjus. Jag har försökt att leva efter den devisen och peppar. peppar än så länge har det fungerat rätt så skapligt. Nu går jag in och kysser min vackra kvinna och försöker sova en stund....
pappa B

Inga kommentarer: