lördag 8 september 2012

BOX, lägg det namnet på minnet, ni som gillar god rökig wirre!

Behållningen på mässan igår blev faktiskt besöket i montern där det nya svenska whisky BOX Destilleriet fanns. Här mina damer och herrar kommer det att skapas landets i särklass bästa single Malt, var så säker.
Redan i detta skede av råämnet får man en signal om vad som komma skall. Jag måste börja spara så jag kan köpa mig ett ankare av denna goda dryck. Kanske jag kan få några polare med mig och vi delar på de 70 buteljer som så småningom är färdiga (3 år) eller så låter vi wirren ligga kvar på fatet och vi åker bara upp och provsmakar en skvätt lite då och då. Priset för ett sherryfat (det bästa enligt destilleriet) kostar 22.350 kronor varav 13.100 är ett lån som återbetalas när vi väljer att tömma fatet.
BOX är världens nordligaste wiskeydestilleri och ligger i Ådalen med Ångermanälven utanför husknuten.
Detta gör framställningen ännu mer unik då man kan kyla pannorna med iskallt fjällvatten som i sin tur ger en helt annan utveckling av smaker i wiskeyn. Roger Melander, destillerichef är säker när han säger;
-Tillsammans har vi unika kunskaper. Tillsammans skapar vi en wiskey i världsklass.... Jag är ganska säker på att han får rätt.

Vitt vin av högsta klass, en Italienare så klart!
Pecorini, skriv upp det namnet om ni vill köpa ett gott vitt vin någon gång.
Chablis Premium Cru har länge toppat min vitavin lista men nu vet i tusan om det inte är dags att flytta ner fransmannen, förlåt fransyskan till andra plats. Här kommer det en Italienare farande och jag skulle inte bli förvånad om Pecorina fanns med hos alla finare krögares vinkällare inom en snart framtid. Skall bli mycket roligt att höra vad landets vinguro kommer med för utlåtande.
Vinet håller 15% ganska hög procenthalt för ett vitt vin, men något genomslag av styrkan på alkoholen får man inte utan ett milt och fin vin som gärna blommar en stund i munnen. Kolla in på deras hemsida vini.se
Fontana, det cypriotiska familjeföretaget hade sin VD, Loizos Papadopoulos på plats och han hälsade, log och bjöd på massor av godsaker i form av oliver, halloumi och fetaost. Som en extra krydda på det hela så stekte man Saganaki och bjöd på och den hårda 30% osten gjord på 70% får och 30% getmjölk smakade gudomligt varm direkt från stekpannan. Här skall man steka osten i en mycket het panna utan vare sig olivolja eller smör. Detta med fett, sköter osten själv om.
Gissa om det suckades och smackades runt om deras monter och det fräste två ostar i pannan nästan hela kvällen. Hela historien om företaget Fontana är som en liten saga. 1975 satte Frixos Papadopoulos sin fot på svensk jord. Han hade då lämnat oroligheterna på Cypern och valde Sverige som sitt nya hemland.
Skall kanske berätta den sagan på min radiokanal en vacker dag....
Jag åt ost, lamm, drack vin, champagne och wiskey. Blev lite rund under fötterna men hade mycket trevligt under ett par timmar på mässgolvet.
pappa B


Inga kommentarer: