fredag 14 september 2012

Fransk korvsoppa med massor av grönt...kan de va nåt?

En herrans tönting bild men en förbaskat god soppa. Dagens lunch fixade jag ihop genom att ta en av de franska korvar jag hade i kylen och skära ner dessa i en kastrull vatten med en grönsaksbuljongs tärning. Sedan stoppade jag däruti finhackad gul lök, vitlök, vit paprika, broccoli, skurna bondbönor och efter avsmak en buljongtärning till. Denna soppa är så fet att en dietist hade direkt får ett hjärnsläpp och i det närmaste tuppat av. Den är så fet att jag hade kanske kunnat breda den på mackan, där jag nu hade keso naturell och två små skivade barndomsminnen på ett Danskt fiberbröd. I det här brödet finns inget mjöl! Det hänger bara ihop med hårt ihopstampade fröer av olika slag, känns det som. Påminner om en 5 mm spånplatta.Två tomater, allt som fanns kvar, normalt brukar det vara tre. Nu känner jag mig välgrundad för det som komma skall.
Utanför fönstret växlar väderleken från uppehåll till skyfall så att snöra på sig skorna och gå ner till brudarna på Sportlife och dricka en kopp kaffe verkar ganska avlägset. Klockan fyra idag hoppas jag stå vid klubbstugan och med pipig röst fråga efter min nummerlapp. Den proceduren tänker jag ta upp på min lilla webradio i kväll om ni vill höra hur det gick till?
De tjejer som tänker springa i kjol, de har bett mig att komma fram till dem och skaka hand, jag undrar vad de menar med det. Tänker de säga adjö eller önska mig lycka till? Fast vi känner ju inte varandra så vi kanske bara skall hälsa först?
pappa B

Inga kommentarer: