tisdag 11 september 2012

Så det kan bli - pimpa havregrynsgröten!

Sitter i min lilla skrubb, i mörkret och håller på att frilägga en bild. Jag vet att han är här, jag känner det. Kan inte se honom men då och då hör jag att han finns här inne. Känner mig inte orolig, men det irriterar mig, så till den höga grad att min koncentration framför datorn inte är vad den borde vara. Nu hör jag honom igen, känner att han finns någonstans bakom min rygg. Väntar...nu! Jag vänder mig om och slår till, snabbt och hårt. Psssss..det fräser till och luktar lite bränt. Stillheten och framför allt tystnaden lägger sig över min lilla skrubb igen. Den elektriska flugsmällan fungerar....

Pimpad havregrysgröt...
Minst fem dagar i veckan startar jag dagen med havregrynsgröt. Det är gott, nyttigt och det håller mig i jämn balans ända fram till lunch. Ett rivet äpple funkar när äppelmoset är slut, även lite flytande honung, jordgubbar och banan går bra till. Och mjölk givetvis.
Men...jag brukar faktiskt vässa upp gröten, jag pimpar den som det så fint heter när man lyxar till det lite. Idag till exempel. Jag körde solrosfrön, pumpakärnor och några valnötter i min lilla mixer. Finhackade några torkade persikor (bra GI) En dl havregryn, i med mixen + den torkade frukten. På med 3 dl vatten och så kokar vi. Saltar lite för att få lite studs i havregrynen. Rör om hela tiden annars blir det stålull som gäller för att få kastrullbotten ren. Detta mina vänner är otroligt gott och nyttigt. Nu står jag mig lätt ett par timmar. Som mellanmål tar jag mig en liten proteindrink med vaniljsmak (chokladdryck är äckligt).

Dagens lunch kommer nog att bli en röra av spenat, keso naturell, soyabönor och majs med lite stekt kycklingkorv. Även det en skapligt nyttig liten lunch. Förmodligen kommer jag med en bild så ni får se härligheten. Spetsar det med en otroligt god lökpickles från Gute på Gotland.
Ingen träning idag men jag slinker nog in på gymmet ändå. Tjôtar lite med brudarna och tar mig en kopp kaffe på eftermiddagen. Nu skall jag skriva två reportage och sända dem till redaktionen, sen får vi se vad som händer. Ha det så länge.
pappa B

"Apor med långa svansar, skall inte hoppa över eld"

Inga kommentarer: