söndag 28 oktober 2012

Gubben på vakt i Gaza, det kan ni hoppa upp och sätta er på...

Här ser ni soldaten 807:an på post nere vid det berömda diket på Gazaremsan. Solen sken och vi skrev 1964 i våra dagböcker. Farligt? Nej inte det minsta, möjligtvis om du var för full och gick på näsan i vaktpostkuren. Det var betydligt farligare att åka till Hakkas och dansa på den tiden. Rik på tjänstgöringen? Jo de som varken unnade sig öl, sprit eller Cocacola, låg och surade i barackerna, de kunde spara en slant. Jag sparade inte ett skit utan var lika fattig när jag kom hem som jag var när jag åkte dit. Men roligt det hade jag, både i Cairo och Beirut och på Campen. Goda vänner som man inte träffat på en herrans massa år, men jag vet ju att de finns någonstans i vårt avlånga land....


Här ser ni två vassa murvlar på jobb utefter vägarna runt Vårgårda. Cykeltävling och dåvarande sportchefen på Alingsås Tidning, Anders Thorn och pappa B (Air-bagen hade inte utlöst sig när den här bilden togs) kollar programmet i väntan på bröderna Pettersson. Anders, en go gubbe som fortfarande bor kvar i Alingsås.
Förmodligen hasar han sig bara runt och kollar på ankorna* i ån runt Nolhagaparken nu för tiden, eller så håller han på att skriva sina memoarer, vem vet.

Det är roligt att titta på gamla bilder och jag har massor, hur många som helst. Både bra, mindre bra och riktigt dåliga. Goda minnen från svunna tider som ger lite darr på rösten och en tår i ögonvrån ibland. Jag är ju en mjukis jag även om folk tror tvärtom. Hård det är jag bara vissa morgontimmar, sen går det över...
pappa B

*små vackra unga damer

"Andra tider, andra seder"

Inga kommentarer: