tisdag 13 november 2012

En typisk gråkall novemberdag...

Min pappa föddes 1909 fast inte den 13 november. Det gjorde skådespelaren Gunnar Björnstrand som döptes till Knut Gunnar Johansson. Han kastade in handduken 1986. Min pappa han döptes till August Ragnar Johansson men han fick inte leva längre än till 1969. Tänk så orättvist det kan vara här i livet.

Den 13 november 1984 genomfördes Sveriges första levertransplantation vid Huddinge Sjukhus. Det var en 14-årig flicka med en svår levertumör som fick en ny lever från en svensk donator intransplanterad.
Samma datum fast 1930 används den första roterande mjöklplattformen i USA. Detta möjliggör att 1680 kor kunde mjölkas på sju timmar. Vad nu detta skulle vara bra för?

Bilden tagen inifrån 8:ans spårvagn mot stan.
Idag 2012 så är man i fullfärd med att riva byggnader nere vid Gamlestadstorget för att göra plats för nya spårvagnsförbindelser mellan Angered/ Kortedala/ Bergsjön.
I samma veva har idioterna på Västtrafik beställt en ny omgång spårvagnar från samma Italienska leverantör (tror jag) samt ett nytt, förmodligen ännu krångligare biljettsystem. Jag säger då det. Men en sak är klar, sätter man bocken som trädgårdsmästare så får man inga grönsaker i landet.

Ivan den förskräcklige och jag har varit och kikat på Sportlife Ullevi (öppet dygnet runt alla dagar) och på Odinsgatan (fint ställe faktiskt med rykande het ångbastu dessutom) Vi har bestämt oss för att testa bägge dessa anläggningarna någon dag framöver.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Besse, en professor på Sahlgrenska sa till mig att -84,85 dog varannan efter levertransplantation, har själv levt med en ny snart 5 år, nu är överlevnadsprocenten 87%, bra att någonting går framåt, må väl, Järnberg

pappa B sa...

Ja det skall vi tacka alla donatorer, skickliga läkare och tuffa patienter för. Må väl min vän!