måndag 12 november 2012

Kommer ni ihåg Konrads Kalasklister...

Kommer ni håg "Pippi på rymmen" och avsnittet när de träffade på Konrad med sitt kalasklister? Hade han varit riktig så hade han haft namnsdag idag. Djärvt beslut betyder Konrad och det måste man nog hålla med om. Visste ni om att namnet Konrad var vanligast hemma i Norrland! Idag är det runt 800 grabbar, gubbar som har namnet som tilltalsnamn. Kurt som är en kort variant av Konrad kom till oss i Sverige på 1700-talet och idag är det omkring 25.500 som har det som tilltalsnamn och runt 6.400 som stavar det med C. De ni, nu vet ni detta.
Att nämnas bör, nu när det skall bli stor fotbollsgala i kväll, att den 12 november 1973 så uteslöts Sovjetunionen från VM i fotboll året därpå. Skälet var att man vägrat spela ett VM-kval mot Chile på stadion i Santiago. Det här inträffade två månader efter att militärjuntan tagit över i Chile.

Att strossa fram på Pris gator är något av det finaste man kan göra. Men...man
skall inte vara ensam. Paris är kärlekens stad och därför skall man ha sin lilla
goding med sig till den franska huvudstaden.
I Paris så avslutades världsutställningen den 12 november 1900. Mer än 50 miljoner människor hade besökt utställningen. Rekord då Frankrikes totala folkmängd vid den tidpunkten var 39 miljoner? Var det så att en del gick dit flera gånger.

Jag blev upphämtad idag av lille Steffe i hans nya Ceed, vilken kärra och vilka finesser. Tryck på en knapp tala om till vem du skall ringa och det plingar i byxfickan på telefonägaren. Och snygg var bilskrället med. En Volvo med alla dessa finesser hade gått loss på en halv miljon. Lille Steffa var allt lite mallig och det var konstigt att han hade bytt ut hatten mot en keps, nu när han glider fram i en sådan lyxbil.
Natalie var tillbaka i ännu bättre form och man var slut efter 1 minut med henne på scenen. Hej vad det går och jag hade nog kunnat vrida ur tröjan efter dagens pass. Hon är helt fantastisk den här lilla hoppetossan. Jag skall filma henne så jag har utifall jag skulle känna mig sliten någon dag. då kan jag bara köra videon med henne så blir jag pigg igen. Idag var vi 49 friska pensionärer på golvet, alla i superform...

Stefan den förskräcklige dansar vidare men skall ut med mig och promenera på onsdag,nu klarar han inte av att sitta hemma längre och veta att jag tränar för fullt igen. Lars får anpassa sin träning efter sin arbetstid och får hoppa med när han kan.
Har intagit en rejl bit kyckling med gröna bönor och en stor klick bearnaise. Ett glas äkta kranvatten passar utmärkt till både pippifågeln, bönorna och såsen.
pappa B

"När människorna inte tror på varandra,
blir jorden ett helvete."

2 kommentarer:

Synnøve. sa...

Goeftermiddag på dig :)
Det var ett bra tag sen jag besökte dig. har varit lite si och så med bloggandet... men nu är det på gång igen.

Mycket intressant om dagens datum där tycker jag... Men varför vägrade sovjet att spela i Chlie... jag borde nog veta det men...

Konrad heter en släkting till mig. Men jag vet inte om han lever längre...
Jag tycker i alla fall att namnet är fint.

Nu är det fikatime här. Solen skiner och fåglarna äter från fågelmatarn...
Ha det bäst.
Kram Synnöve.

pappa B sa...

Kram själv Synnöve och välkommen tillbaka till den här gubben. VArför ryssarna vägrade matchen mot Chile vet inte jag heller anledningen till, tyvärr.