fredag 21 december 2012

Dan före dan före Dopparedan, är det idag det?

..Jag har så dålig koll på detta med olika dagar, högtider och annat tjafs, jag bara rullar på jag och skiter i alla dessa olika bemärkelsedagar, superhelger och annat som är totalt meningslöst här i livet. Tur att man numera kan få en liten påminnelse via Internet och sms när ens barn och bekanta fyller år, annars hade detta också gått åt pipan..Så pass vet jag att det är Julafton om tre dagar och jag har inte köpt en enda julklapp till någon. Men vad då? Jag hinner. Gud sa att vi skulle ta det lugnt, bara rappa på lite.

Det blir ingen vargjakt i Sverige i år om EU får bestämma. Och eftersom vi sålt tasken till räven och klampat in i de stora clownernas tält så är det ju käringar och gubbar, lång utanför våra breddgrader som skall bestämma vad vi får och inte får göra.

Lena Ek, miljöministerna hade önskat att man fått genomföra en begränsad vargjakt i de områden i norr, som har speciella problem med ett ökat vargbestånd. Men polacken Janez Potocnik, EU-s miljökommisionär, riktar svidande kritik mot den svenska varg politiken.
-Jag är riktigt förbannad, säger Lena Ek och slår nu näven i bordet så det hörs ända ner till Bryssel....

Vintersolståndet! Idag går vi mot ljusare tider även om vi inte märker det så nämnvärt. Det är fortfarande grått och trist utanför fönsterrutan. Den 21 december 1483 så trycktes den första boken i Sverge och samma datum fast 1907 så fullbordade den franska nationalförsamlingen skiljandet av kyrkan från staten och beslutade om hur kyrkans egendom skall fördelas...
Den brittiska landsmodern och hennes lakejer beslutade sig för att avskaffa dödstraffet den 21 december 1964. En skaplig julklapp för de som var dödsdömda i England måste jag säga.

Grattis Tomas, idag är det din dag. Namnet som är Grekiskt bildades av ett armeniskt ord vilket betyder tvilling eller följeslagare. Hela 57.500 herrar har det som tilltalsnamn här i Sverige (måste bero på det usla vinet Retzina och getost från början av 80-talet då den Grekiska boomen slog igenom) På Gotland kallades förr den här dagen för Tomas fylltunna därför att man då bar in julölet i stugan och samtidigt förärade sin granne en kanna öl! En djävla bra tradition som jag hoppas att samtliga mina grannar omedelbart anammar.
Då får jag fem kannor julöl om ett par timmar!

Idag är det träning som gäller + besök hos mina vänner på Hisingen. Skall leverera lite rödkål. Känner mig både pigg och stark och skall nog ge de här spinkiga armarna vad de tål. Får de häva ett par ton upp och ner så mår man bra senare på dagen och i kväll. I morgon skall jag och kvinnan handla julklappar! Ha det så fint så kanske vi syns senare i afton.

Inga kommentarer: