måndag 21 januari 2013

Nu lever vi gamlingar farligt...

...ja inte genom att krama tjejerna utan med anledning av Göteborgs usla äldreomsorg. Tack och lov går jag än så länge för egen maskin. Men de siffror som framkommit att kommunerna inte vill följa de föreskrifter för kvalitetsförbättringar som getts, det är skrämmande!

Av 290 rankade så hamnar Göteborg på 273 plats, det är ingen fjäder för de kommunala gubbarna och käringarna i vår stad. Nåväl, nu vet vi ju att så gott som samtliga deras beslut verkar var fattade under en kongressvecka på varmare plats än Åby (läs betald semester).
SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) har nu sålt taskerna till räven. Detta har fått Socialstyrelsen att gå i taket och de anklagade SKL:s generaldirektör Erik Holm för att undergräva rättsordningen. Som vanligt är det hela frågan om pengar. Skulle samtliga direktörer och höga tjänstemän sänka sina höga löner och veckla ihop sina, i garderoben liggande fallskärmar, och börja leva som  normala människor, så skulle flera av de ekonomiska problemen förbättras. Kom nu ihåg att jag menar arbetande människor inte oss pensionärer för då svalt de ihjäl redan första månaden...

Apropå pengar ja. Detta är skrattretande i högsta grad. Trängselskatten skulle ge stadens "plocke-pin" gubbar och käringar extra klirr i kassan. Vad händer? Jo under första månaden så förlorade man över en miljon i parkeringsintäkter. Enbart på Heden sjönk intäkterna med 521.800 kronor, sug på den Johansson & Hultén och resten av Pellejönsarna  i kommunhuset. Detta var första månaden, hur blir det resten av de 11 som är kvar?
Bättre ordning var det den 21 januari 1908 då man förbjöd kvinnorna att röka i New York. Samma dag fast 1924 fimpade Vladimir Lenin sin sista cigarett. Då hade han varit oförmögen att styra landet sedan mars 1923 då han drabbades av ett slaganfall.

En gång i tiden lirade jag bas med Lennart Nilsson kvintett. Ståfela! Och den hette Agnes. Idag sänder jag varma garattishälsningar till henne om hon fortfarande är spelbar och vid liv. Agnes har nämligen namnsdag idag. Detta förnämliga namn betyder ren eller kysk, någonting som min Agnes absolut platsade för. Hon var skinande blank och spelades aldrig med stråke. Väljer man det latinska namnet som förebild så var hon även from som ett lamm. 7.100 paranta flickor heter Agnes som tilltalsnamn idag...
Agnetorna i mitt liv och bland mina vänner får också vara med på grattis idag. Här är det hela 18.300, som bär namnet som tilltalsnamn. Inte illa måste jag säga. Jag känner nog nästan 10% av dem.
Nu bär det iväg ner till soprummet en sväng. Storstädning började igår, dags att slänga omgång ett idag!
pappa B

Inga kommentarer: