torsdag 10 januari 2013

Ny dag, nya äventyr och Sverige hankar sig vidare...

...att Centerpariet utrotat den svenska bonden, det har väl alla redan förstått. Idag får Annie Lööf på pälsen igen. Denna lilla, ganska söta flicka, som tagit på sig Fälldin och Olof Johanssons gamla ullster har det inte lätt. Vad jag inte riktigt förstår är hur hon överhuvudtaget kan föra den här politiken?
Att vimsa omkring och vara springpojke åt både höger och vänster kan väl inte vara något att sträva efter. Antagligen är det EU-pengar och parlamentsposter som drar.. Nåväl, nog om detta.

Vi har fått ett nytt "Quicksyndrom" En man kommer in till polisen här i Göteborg och erkänner ett styckmord på en torped. Huvva vad ruggigt. I går kväll tog han tillbaka allt? Bluffade han eller har resten av torpedligan hört av sig?

Exakt på dagen för 235 år sen så fällde blomsterkungen Carl von Linné ihop sina blad. Året efter det att tyskarna så sakta lämnat Norge 1944, så skrev man den 10 januari ett handelsavtal med Sverige. Detta innebar bland annat att tyskarna skulle leverera kol till oss och vi järnmalm till dem? Redan då visade vårt land stora brister i affär. Detta har fortsatt planenligt sedan dess.

Seger och väktare betyder namnet Sigurd. Seger och ljus betyder Sigbritt och det är dessa namnbärare som jag hurrar för idag. Hurra, hurra! Det är inte många överlevande från förr som bär namnen idag. En, årets kock i fjol den glada Sigbritt känner jag ju till...och min mycket  samtliga i laget gjort en storartad prestationsnälle farbror Sigge, som dessvärre gått ur tiden för länge sedan.

Svensk skidskytte fungerar ungefär som den här bilden visar. Idag åker de svenska skidskytteherrarna stafett. De svenska damerna stapplade fram och sköt bom igår. Hur de slutade vet jag inte då ja stängde av när de kinesiska damerna passerade mållinjen. Fredrik är namnet för dagen och de övriga tre i laget, vilka de nu blir skiter jag i. Kan de komma i mål bland de 20 bästa så jublar det svenska förbundet och tycker att de gjort en storartad prestation. Återigen undrar jag, är det inte dags att ta ett mycket allvarligt snack med grabbarna och tjejerna i skidlandslaget. Detta har Norge, Tyskland, Ryssland och Italien gjort i många år och där fylls trupperna på år efter år med nya vassa tävlande. Vi gnetar på tills det är dags att föda barn för andra eller tredje gången och bland herrarna skall potensen avta helt, innan det är dags att låsa in bössan i vapenskåpet.
Nu sätter jag mitt sista hopp på Åsa Lif, den unga tjejen, Fredrik och unge Hr Eriksson får bli mina framtidsnamn på herrsidan. Björn Ferry, en glad skit, kan bryta arm med käringen sin där borta i Ensamheten och Bergman borde reklamera Laserföretaget som opererat hans ögon för inte verkar hans syn blivit något bättre efter detta, tvärtom tycker jag. Jag skall i alla fall titta en stund.

Vilodag för gubben men det struntar jag i. Tänker ta mig en längre promenad eller en kortare jogging runda, vi får se när dagsljuset återvänder och det blivit plusgrader ute. Tänker inte bryta eller vricka några fötter på isiga promenadvägar, den saken är klar..

Inga kommentarer: