fredag 11 januari 2013

Vårt dagliga bröd, giv oss idag...

mindre glassplitter...sluta byta dyrbara glasrutor, ge oss armerade plåtkurar istället. Ungarna i Nordost har mani på att slå sönder busskurar och det är dags att sätta stopp för detta otyg, en gång för alla. Montera upp videokameror (finns små med mycket god kvalité) och sätt fast sabotörerna. Sänd räkningen hem till deras föräldrar (inte till socialen). De som inte uppfostrat sina ungar av sådan kvalité att de låter andras egendom vara i fred, de skall djävlar i mig betala för vad deras avkommor ställer till med.
Rejäla gråmålade plåtskjul där ungarna kan banka och sparka bäst fan de vill, det är modellen. Att det sedan ser för djävligt ut, det får vi bjuda på. Hellre det än onödiga skattepåslag på grund av sabotage med krossade glasrutor ett par gånger i veckan.

Bleaksprutte tub heter detta på norska, bläckfisk kallar vi det. Detta havets odjur som tillhör mina favoriter på tallriken. Jag vet en del, även här hemma får rysningar bara jag prasslar med paketet. Bläckfisk älskar eller hatar man, det finns ingen mitt emellan. Jag tillhör dem som älskar jag.
Om ni bara visste så enkelt det är att laga till en god bläckfisk så kanske ni skulle ändra er direkt. Jag håller med de som säger att det är som att försöka stoppa i sig en ring av gummi, men det gäller bara på dåliga restauranger i Sverige eller på dåliga kockar vid spisen där hemma.
En kock som kan detta med bläckfisk är Stefan Eriksson, Årets Kock 2005. Han bjuder på en enkel men himmelsk bläckfisk med vitlök,persilja och smör.
Bläckfisken skall vara liten och den skall tillagas blixtsnabbt, annars kan du använda ringarna och skjuta mälor med. Het panna och massor av smör och vitlök. Ännu mer smör än vad du tänkt dig. Skär tunna ringar av bläckfisken (ju mindre fiskar, ju bättre blir resultatet) ner med dem i pannan rör om lite och servera med ett gott vitt bröd att suga upp den goda stekskyn med. Hacka ner lite persilja i stekskyn innan du "doppar upp" den. Prova nu detta som fredagsmys så skall du få se att du ändrar uppfattning om bläckfiskens vara eller icke vara.
I Medelhavet tar man ganska stora bläckfiskar och bankar dem möra genom att slå dem mot stenar. Sedan kokar man dem långsamt och länge, tvärtemot det man gör med små bläckfiskar, En bläckfisktub som den på bilden här bredvid, den bankar jag ut med en träklubba och kokar i saltat vatten på låg värme, minst en timme. Det blir himmelskt gott med en kryddig tomatsås. Min och grabbens speciallité vissa helger när fru och dotter är på rymmen.

Min polare Janne R i Jönköping har namnsdag idag, grattis!
Namnet Jan härstammar från Jahan en äldre tysk variant av Johan, som är en nordisk kortform av grekiskans Johannes som betyder Gud har förbarmat sig. Kan ni tänka er att det idag finns runt 72.100 grabbar som har detta som tilltalsnamn? Jannike som är kvinnans motsvarighet till Jan har samma betydelse men det är bara 500 ärtor som heter så i förnamn. En av dem är den danske fd. resekungen Simon Spies fru. Hon har blivit gammal och sned hon med apropå!

Den 11 januari 1929 klubbades 7 timmars arbetsdag i Ryssland och samma dag fast 1945 häktas byråinspektör Robert Paulsson på utlänningskommisionen för olovlig underrättelseverksamhet. Hr Paulsson hade lämnat uppgifter om flyktingar i Sverige till den häktade konsul J A Lönnegren, som sedan fört dem till Tyskland. Judejakt förekom med andra ord i vårt skenheliga land också. Där ser ni som tror att Sverige är kemtvättat rakt igenom.

Tuffare tag var det år 49 då Caesar och hans armé tågade över gränsfloden Rubicon i området där fältherrana enligt beslut i senaten inte får ta med ig sina améer. Detta var fredat område men detta struntade Caesar i. Han klev höjde armen och utropade -Tärningen är kastad! Huruvida han satt på sin häst eller stog på en sten det kan ju inte jag veta, eller hur?

Gymmet och Ivan den förskräcklige väntar. Hej på en stund. Jodå jag skall snacka lite radio snart, jag lovar, vänta bara...
pappa B

Inga kommentarer: