onsdag 16 januari 2013

Ny dag och jag har inte hunnit gå och lägga mig?

Jo jag försökte att krypa ner under täcket renad halv ett, men det var ju väldigt onödigt. Inte kunde jag sova inte. Nej då är det bättre att sätta sig framför burken en timme till och knacka lite. Jag lånade en bok av "Länsman" för ett tag sedan, måste snart lämna igen den. Mina roliagste historier Västgöta Bengtsson berättar. En jäjla rolig bok där han skriver på dialekt och berättar om gubbarna och gummorna op olika platser runt om i Västergötland. Ni skall få en liten en här, dråplig i sitt slag;

Aldrig har väl någon patient varit så strålande glad efter ett doktorsbesök, som August i Sörtorpet var, då han fått reda på att han inte bara var frisker å kruer utan även hade alla sina organ i behåll.
Med darrande händer hade August inför doktorn vecklat ut ett paket i vilket han förvarat besynnerligheterna, som gjort honom så bekymrad sedan ett par dagar tillbaka. Doktorn blev inte det minsta förvånad, när han fick skåda paketets innehåll. Nästan glatt överraskad utropade han i stället:
-Nej, det vill jag lova var en stilig binnikimask!
-Va då? undrar August. Ä dä farlit?
Nej trvärtom, genmäler doktorn. Det var bara bra att bli av med den.
-Å må dä då, suckar August med knäppta händer, å jak som trodde de va hela nervsystemet.


Ja så kunde det gå bland stugorna i Västergötland på tiden då det begav sig. Så här mycket folk var det ute på Boråsbanan, tiden då det begav sig för hundkapplöpningarna i Sverige. Både jag och min kvinna hade hundar som tävlade och var mycket involverade. Vi åkte land och rike runt, levde i husvagn på de olika banorna från Älvsbyn i norr ner till Simrishamn i söder. Ett riktigt tattarliv men roligt så in i bänken.Vi blev ett fint gäng med gubbar, käringar, ungar, hundar och hembryggt äppelvin. När det stod klart att Svenska Spel efter en våghalsigt och ogenomtänkt beslut från de styrande inom sporten, skulle ta över hela rulljansen och att det skulle bli "riktigt spel" på hundarna då lämnade vi arenan. Detta var dödsdömt på förhand då det inte fanns hundmaterial så det räckte till alla tävlingsdagar och så försvann hela charmen med livet runt omkring sporten. Personligheterna plockades bort och in kom det penningsugna potentater, och lycksökare som inhandlade dyra hundar från Irland och England. Detta hade man gjort tidigare men då var det svenska uppfödare som hade stenkoll på vad som fanns att hämta hem på öarna. Nu var det plånboken och kontokorten som styrde och många var de som trodde att de skulle skära guld med täljkniv. Hej vad dessa sket på sig!

Synd på en mycket trevlig sport, som när detta hände redan hade skaffat sig muskler för att överleva, växa och utvecklas i en fin takt i framtiden. Allt detta bröts ner på drygt ett år.
Jag har förstått att ni glömde bort att gratta Laura och Lorentz som hade namnsdag i går. Hon skulle i namnets bemärkelse ha lagersmyckats igår. Så...känner ni någon Laura så införskaffa lite lagerblad, sno ihop en krans och åk dit med lite kaffebröd och lägg kransen på hennes hjässa. Det blir fint. Ni skall veta att det finns 1.400 damer som bär namnet som tilltalsnamn. Lorentzarna är färre, där finns bara 200 som har namnet som tilltalsnamn.
OK, detat är i och för sig inte så viktigt att man måste lägga ut det på en blogg. Men...eftersom jag är enväldig härskare i min lilla garderob så gör jag som jag vill. Därför skall jag även tillägga att den 15 januari 1929 så föddes Martin Luther King Jr. Lämnade jordelivet 1968 då han mördades i Memphis, Tennessee. Han fick Nobels Fredspris 1964, samma år som jag kom hem från Gaza. Så nu vet ni detta med. God natt med er hela surven, snart är det dags att testa med sängen en gång till.
pappa B

PS: Nu är det en ny dag bara så ni vet detta!

Inga kommentarer: