måndag 11 februari 2013

Fy tusan, idag är jag riktigt seg...

Hade ingen lust att stiga upp och det var extra jobbigt att få benen över sängkanten. Men..det är bara att mobilisera alla kvarvarande krafter i den gamla kroppen och göra tvärtemot vad hjärnan säger, ligg kvar, ligg kvar. Nåväl..ha man väl kommit sig upp, morgonpinkat och fått på sig fårskinnstofflorna så rusar ju livet iväg igen...
Mina optimistiska tankegångar om svenska medaljer i skidskyttet igår, sprack ju nästan på första varvet och det är bara att inse att vi inte har något att komma med i den här sporten heller. Om några dagar så börjar VM:et för längdskidåkarna, mer snö i TV-rutan och just nu så pågår den alpina cirkusen för fullt men det intresserar inte den här gubben nämnvärt.

Heja Norge, ni är bäst i världen med skidor på fötterna!
Kolla detta;
Marit Björgen, världens bästa längdåkerska
Petter Northug Jr, världens bästa längdåkare
Tora Berger, världens bäste kvinnliga skidskytt
Emil Hegle Svendsen, världens bäste manlig skidskytt

Svensk skidåkning 2013
Bakom dessa namn så finns det ännu fler toppåkare, inte minst på damsidan i längd och herrarna i skidskytte. Här i Sverige kan vi stoppa in vår elit i bägge sporterna i en VW-buss och slira runt på krokiga vintervägar mellan arenorna. Inga dyra flygresor, det behövs inte. Takräcke på bussen och en släpkärra med blåslampor, kork-klossar och vallaburkar, det räcker. Resten av de pengar som förbundet gräver ner i en massa sidoprodukter, lyxiga vallabussar mm. mm, kan läggas på att rekrytera nya unga förmågor som nästan sliter ihjäl sig för att i framtiden få en medalj i något av mästerskapen. Utan bredd ingen topp siar mången kompetent tränare. Här är det illa ställt på bägge delarna. Vi låter Södergren & Co hasa på så länge så får vi se vad tiden utvisar...
Så där ja, nu har jag målat dagens fan på väggen så nu kan jag pusta ut....

Den 11 februari 1990 klev Nelson Mandela ut från fängelset, ut i friheten i sitt älskade Johannesburg, strax efteråt klev käringen hans in. Lite taskigt eftersom gubben suttit 25 år där inne och inte han mer än hem och få av sig brallorna, så försvann tanten. Verkligen illa planerat.
Nog om detta, lite roligare var det den 11 februari 1958 då Ruth Carol Taylor blev den första svarta flygvärdinnan i luften. Hennes jungfrutur (huruvida hon var jungfru, förtäljer inte historien) skedde med Mohawk Airlines från Ithaca i staten NY till New York City. Mer eller mindre en normal sightseeing tur över staden, men ändå.

Carl Michael Bellman, släpper sin sista fjärt den 11 februari 1795 samma datum fast 1928 öppnas de första olympiska vinterspelen i S:t Moritz i joddlarlandet Schweiz. Det olympiska spektaklet är fullbordat med både vinter- och sommarspel!

Känner du Yngve? Bra gå då hem till honom med en påse bullar och gratta. Semlor? Nej så fan heller det äter vi i morgon då det är "tjocktisdag" Tag vanliga släta bullar för så märkvärdigt är det inte att ha namnsdag. Jag känner ett par Yngvar, en del ovan och en del under jord. Grattis på er i alla fall. Idag är det omkring 5.400 som tilltalas med namnet, som är urnordiskt och betyder guden Ings vän.
Inge har också namnsdag, de åker snålskjuts på Yngve. 4.300 herrar heter Inge som förnamn idag. Inge vidare måste jag säga.

Visst tusan ser det mysigt ut? Man hör flugornas surrande
Nu har jag Ågren skall jag eller skall jag inte gå ner på gymmet och pressa kroppen i två timmar, eller skall jag sätta mig i massagefåtöljen och titta på alpint på TV:n. Gissa, vad tror ni jag väljer? Bästa gissningen vinner en semester på cykel till Norge, utan mat och boende. Egen cykel används och resan kan påbörjas när andan faller på.
Kolla på maskrosorna, nu längtar jag ännu mer till sommaren och dagen då jag traskar iväg från Gällivare och hem till min lilla by Porjus. Jag hoppas att vi blir minst 100 som kommer till start!
pappa B

Inga kommentarer: