måndag 18 februari 2013

Kalla iskall och Wikén kokhet, snart dax för nytt VM

..det är bara några dagar kvar till längdåkarna drar igång sitt Världsmästerskap och den svenska eliten visar absolut ingen storform, det är en sak som är säker. Tack och lov finns Johan Olsson och den "gamle" har återigen visat att får han bara ha sina luftrör i skapligt skick så åker han skjortan av övrig världselit. Det gjorde han med besked nere i Davos i går. Helt enligt hans planer att inte stress i uppförsbackarna utan i stället ha krafter kvar för utförsåkningen höll han och det gav ju resultat. Hellner som alla sportjournalister vill haka på en kungakrona var lika blek som snön och slutade som 18:e man och sedan kom Calle Halvardsson in som 23:a och en annan omhuldad liten guldgosse, Daniel Rickardsson slutade 25. Vad Anders Södergren hade att göra på 15 kilometer det vet nog inte han själv heller. Spara gubben till fem milen i stället, nästa söndag.
Tror inte att den svenska truppen får ordning på armar, ben och skidor innan VM:et slutar, tyvärr och givetvis hoppas jag att jag får fel, men...

Även om tänderna blänker uppe bland alperna så gör inte Charlott Kalla det. Förvisso åkte hon in som femma igår men slagen av det nya stjärnskottet från Åsarna, Emma Wikén. En riktig liten fighter har klivit fram och jag blir inte det minsta förvånad om hon står på pallen, kanske ett par gånger under VM. Resten av den svenska truppen underpresterar, som vanligt under den här vintern och frågan är hur det hela kommer att sluta nu i VM-tider. Kanske Ida Ingemarsdotter kan klara av en sprintfinal, det vore roligt, men i övrigt får vi nog satsa våra slantar på Wikén och Kalla bland de tio bästa.Wikén får sitt stora genombrott i världseliten om några dagar, vänta bara...

Grattis Frida och Fritiof, ni har namnsdag idag. Frida är både ett tyskt och ett nordiskt namn och jag har minsan massor av Fridor i min adressbok. Vackra jäntor hela surven skall ni veta. En av mina Porjusvänner Kjell-Oves mamma, hette också Frida, en snäll tant som ofta bjöd mig på fika när jag kom hem till byn medan mina föräldrar levde. De bodde grannar i en av barackerna i byn. Grattis alla Fridor. Ni är omkring 19.400 som har namnet som tilltalsnamn.
Fritiof känner jag inte en enda en, men grattis ändå. Namnet härstammar från Island och är tydligen ett öknam som betyder fridstörare, då- tjof betyder tjuv? Det kan även vara så att det kommer från engelskans -theow vilket betyder tjänare. Bara 200 gubbar heter Fritiof idag.

Kan ni tänka er att Johan Travolda den dansande snubben föddes den 18 februari 1954. Han fick sitt genombrott när han hånglade i filmerna Saturday Night Fever och Greace. Inte lika poppis blev Martin Luther när han spikade upp de 95 teserna med kraftig kritik mot den katolska kyrkan. Detta gjorde han på en katolsk kyrkport i den tyska staden Wittenberg. Den 18 februari 1546 drog han sin sista suck. Inga katoliker närvarade vid jordfästningen.
Han kom inridandes på sin vita häst med sin tama varg i sällskap den 18 februari 1936. Fantomen hade lämnat dödskallegrottorna och klev ut i världen. Detta gjorde han i tidningen New York American Journal.

Jag skall krypa i mina fantomenkalsingar och försöka ta mig ner till källaren och lyfta lite skrot. Crosstrainer, hantlar och maskiner som spöar magen. det är vad som gäller för gubben idag. Om väderleken är mild så kanske det blir fiske i morgon med "Länsman" vem vet...Då ligger abborrarna i Mjörn illa till, den saken är klar. Ni får ha det så fint tills vi syns nästa gång.

Inga kommentarer: