söndag 3 februari 2013

Uppäggad till tusen, laddad till max....

Idag har jag vaknat till en schlager. Konstigt jag som inte ägnade mer än en minut åt gårdagens Melodifestival, såg en krigsfilm på vår videokanal istället. Jo minsann Gunnar Wiklund sjöng "Tala närmre i telefon" med sin djupa basröst och jag flyttade blixtsnabbt en helsikes massa år tillbaka i livet. Hamnade på Folkets Hus i Messauri någon gång på 60-talet. Hur vi grabbar tog oss dit och med vem det har jag faktiskt glömt men jag har en svag aning om att det var jag och Conny Eriksson en av mina bästisar som åkte dit i hans Renault Gordini, trimmad till max. En mysig uppvakning efter en lång skön natt...

Blev på ännu bättre humör när jag klev in på min blog och fick läsa Isabels fina kommentar, blev varm i hela hjärtat. Tack så mycket. Hoppas jag får reda på vem Isabel är så jag kan ge henne en liten kram och tacka personligt för de fina orden.
Idag är jag uppäggad och stärkt. Två stora ägg, smör, finhackad lök och chili ihopmixat och nedkört i halsen. En riktig proteinbomb som jag kommer att få nytta av om en stund då jag traskar iväg upp mot Rannebergen. Drar på mig löparbrallorna (först långfilsingarna) och löparjackan och tar en lång promenad idag istället för gymmet. Det är vidunderligt vackert när solen tittar fram och rimfrosten ligger på hustaken och termometern utanför fönstret visar minus 3,1 grader. Då trivs den här gubben, inget regn, ingen snö bara friskt och lagom kallt. Försöker nog ta mig en 10 kilometers runda idag.

Värre var det för Sten Sture d y när han skulle ta sig över Mälarens is den 3 februari 1520. Han strök med på kuppen då han var på väg hem efter slaget vid Åsunden. Samma dag fast 1989 så trillar en av wilda westerns mest kända kvinnliga banditer, Belle Starr av pinnen, så det kan bli.
Lika illa gick det för besättningen på en Heinkel HE 111(detta handlar inte om öl) Bombplanet var det första tyska flygplan som sköts ner över Storbritannien.
Pinoccio, trägrabben som fick lång näsa då han ljög hälsade på i svenska biografer den 3 februari 1941. Då hade filmen premiär och hans pappa Walt Disney hade än en gång erövrat den svenska biopublikens hjärtan.

Känner du någon som heter Hjördis? Ja, just hon. Ring då upp henne direkt och gratta för hon har namnsdag i dag. Dessutom skall du veta att hon är ganska ensam här i landet, bara 3.899 till heter det som förnamn. Se så rappa på till telefonen och slå en signal. Hälsa henne från mig och säg att hennes namn kommer från isländskan och betyder svärdets gudinna. -Fint skall det va som bondgubben sa när han fick mahognyflis i röven...

Disa som också har namnsdag idag är förmodligen en förkortning av Hjördis eller så tror man att det kan komma från de uppsvenska hedniska distingen vilket var ett slags rådslag när det begav sig. Omkring 1000 damer bär detta förkortade namn.
Om en knapp timme är det dags för de svenska sprinteråkarna att göra upp borta i den kommande OS-terrängen. Sprintdtafetten avgörs idag i Sotji. Den skippar jag då jag tror att ingen av  vare sig damerna eller herrarna presterar något sevärt denna vackra söndag. Ut och gå är det som gäller. Må så väl, glöm inte bort kvällens aftonbön för högmässan har du redan missat, drummel där...Gud ser dig, det säger man i alla fall....
pappa B

1 kommentar:

Anonym sa...

oja, Disa-dagen var förr Blasius-dagen. På förfäders runstav markerades dagen med ett horn att blåsa i.

margareta