måndag 4 februari 2013

Måndag, en ny vecka startar

Ansgar, ett forntyskt namn som betyder Gud och spjut. I vilken ordning det vet jag inte. Omkring 300 heter det i Sverige och några fler har namnet Anselm vilket betyder Gud och hjälm. Även här är jag ovetandes i vilken ordning detta kommer. Runt 500 heter Anselm. Jag känner inte en enda och har aldrig gjort det heller. Om man plockade in alla Anselm och Ansgar i en idrottshall så kunde man ju ganska lätt kolla runt om det var någon som känns bekant.

Det stora lyftet i svensk politik kom faktiskt den 4 februari 1991 och hade säkert fått detta skeva land att sett mer upprätt ut om Bert Karlsson och Ian Wachtmeister hade fortsatt med sitt Ny Demokratis politiska budskap. Men dessa två herrar spelade oss ett spratt men visade samtidigt på hur lätt det är att göra ett inhopp i gråsossarnas stängda boning. Jag hade förmodligen varit Ny Demokrati trogen in i det sista...

Inte hade mamman och pappan till Vincent Damon Furnier den minsta aning om att deras son, som föddes i Detroit den 4 februari 1948 skulle bli kallad The Godfather of shock rock - Alice Cooper. Men så blev det minsann.
Snart blir det en riktig vinter-sport-boom i våra TV-apparater då både det alpina, längdåkarna och skidskyttarna eldar på med sina VM-tävlingar. En annan som eldade på just på dagen, den 4 februari fast 1928, det var guvenören Franklin D Roosevelt som invigde de tredje olympiska spelen i Lake Placid, New York.
Exakt på dagen för 273 år sedan så föddes Carl Michael Bellman, en poet och snuskgubbe som idag räknas som en av våra viktigaste skalder. Dessvärre lämnade han detta jordeliv som en utarmad fattiglapp 1795. Han inte ens med att få ta del av den statliga pensionen innan han kolavippade. Stackars Bellman.

Idag skall jag kanske träna, får se hur vindarna vänder innan jag går till sängs. Både känner och känner inte så det får bli samvetet som avgör huruvida jag tar med mig ryggan och traskar ner till gymmet. Måste i ärlighetens namn säga att det rycker lite i träningsnerven, så det blir nog minst en halvtimme på crossen i alla fall. Sedan måste jag hem och städa för vi skall ha främmande i kväll. Våra gamla grannar skall komma och gratta junior som blev 16 den sista januari. Snart skall han börja köra bil, herrejesses säger jag bara, vad tiden går....
Själv vill jag ut och flyga, det var ett tag sedan. Kanske till Istanbul igen, det var en fantastiskt fin stad. Eller varför inte till Ankara den här vändan, huvudstaden i Turkiet. Skall kontakta Turkiska statens turistråd och höra om de vill ha ner den här gubben en vecka. Det skulle vara förträffligt just nu.
Sverige förlorade VM-finalen i bandy mot ryssarna. Då jag tycker att det är mer eller mindre idiotiskt av 22 män att jaga efter en fotboll då kanske ni förstår vad jag tycker om att 22 män jagar efter en ännu mindre boll, dessutom på is!
pappa B

"Dröj inte med att beundra körsbärsträdens blom, en stormvind kan rycka bort dem under natten"

Inga kommentarer: