lördag 9 mars 2013

Eländets elände, wirren tog slut i går...


När jag öppnade glasdörren och plockade ut min Highland Park så föll underkäken ner med en duns. Där stod jag, såg ut som en fågelholk i ansikten och bara stirrade på flaskan i min hand. Hade möjligtvis innehållet dunstat eller var det kvinnan (hon gillar också wirre) som varit där och tjuvpimplat? Nej, naturligtvis var det ja själv som någon gång då och då varit där och hällt upp två- eller tre fingrar i mitt glas. Detta var julklappswirren från min älskling, nu var den slut....
Tittade på Gladiatorerna och hejade friskt på den lilla bruttan från Boden som med I19:s tunga träning innanför linnet sopade mattan med den mycket strykrädde fotbollsliraren. Tiden 1.52 är oslagbar och det var på gränsen att det även hade räckt till för att slå killarna fast nu cyklar de ju med armarna medan tjejerna kör vanlig armgång.

Idag är det skidåkning från finska Lahti. Klassiska tävlingar liksom Falun och Holmenkollen. Sprinten avgörs idag och frågan är om man inte skall vänta med prisutdelningen i några veckor. Likaså då det gäller friidrotten i framtiden för nu har man hittat så många dopade idrottare i världstoppen att det nästan är löjligt. Jag tycker att man skall entlediga alla dopingansvariga och ge dem mer värdefulla uppgifter än att springa runt och samla in pisseprov, vilket inte är det allra lättaste en del gånger. Lägg tekniken och utrustningen på något mer värdefullt än att jaga fuskare. När man inom de olika sporterna titt som tätt presenterar nya varianter av själva tävlingarna, så inför två klasser i stället. En för dopade och en för rena tävlande de dopade har röda nummerlappar och de rena har vita. Sedan kan de som vill preparera sig stoppa i sig vad de vill, hur mycket som helst och tävlar sedan under eget ansvar. Inga förbund i världen tar dessa under sina vingars beskydd.

Roligare och rättvisare skulle det bli. Att några mindre nogräknade atleter av båda kön dog på mållinjen vad fan gör det, huvudsaken att det blir bra TV. Dessa fígurer hade ju dött förr eller senare ändå. Den lille figuren med sin hatt på tvären och hållandes i sin pillevipp under kavajen, Napoleon Bonaparte var 27 år då han gifte sig men generalänkan som var 33 bast. Detta ägde rum den 9 mars 1979. Förmodligen drack man skumpa!
Världens största aktieökning ägde rum den 9 mars 1928. Då steg nämligen Genral Motors aktie med 5,2 enheter på två timmar. Totalt ökade kapitalet med 89 miljoner den dagen. Det är något för de svenska börsjuniorerna att bita i.
Grattis till min kusin uppe i Vuollerim och likaså till min gode kamrat superjournalisten och getuppfödaren, vindrickaren och bluesdiggaren Torbjörn Falk, nere i Skåne. Ni har för djävulen namnsdag idag pôjkar! Namnet som bärs som förnamn av 11.800 stackare idag är fornnordiskt och finns bland annat på många runstenar. Precis som om det skulle vara så djävla märkvärdigt. Mitt namn finns inristat på parkbänkar, bord, korgstolar, ytterdörrar,  lyktstoplar och trädstammar lite här och var i världen. Runstenar...bläää vilket larv.
Torleif har också namnsdag och här höjer jag en bägare till orkesterledaren för det välkända dansbandet och tackar för många värdefulla tryckare jag genomfört på dansgolv  runt om i landet.

Snart springer landets travhästar in lite pengar till mig och mina kamrater och ni som inte ha velat vara med i vårt spel-stall ni får skylla er själva och sitta där med lång näsa och suga på tummarna. Lördagen kommer väl att fortsätta att vara kall och inte får ni någon bonus från kvinnan i kväll heller för ni glömde ju bort att hon skulle ha vattnas i går. Även där är ni för sent ute era drullputtar.
pappa B

"När värdinnan är vacker är ölet alltid gott"

1 kommentar:

Anonym sa...

På tal om Whisky, jag och gumman åker ner till Götet den 12 -14 april för att bo på Gothia Towers och under lördag em besöka Öl & Whiskymässan. Vi kanske ses där.

Örebroarn/Ove