fredag 1 mars 2013

Idrott för hela slanten idag..Svettigt i skinnsoffan!

Min hädangångne morbror Albin har namnsdag i dag. Grattis, alla Albin och Elviror som får dela på den här dagen. Albin kommer från latinet och namnet Albinus, bildat av ordet albus som betyder vit. Morbror Albin var född ute i Björkelund uppe i Norrbotten så han var vit! Blev grustagsbaron uppe i Kiruna.
Idag är det omkring 5.900 grabbar som har namnet som tilltalsnamn. Blir allt populärare bland dagens föräldrar.
Elviror känner jag inte så många faktiskt. Några tanter hemma i byn hette Elvira. Berglunds fru på Västra strand och så Albert Westerlunds lilla ettriga fru, hon hette också Elvira? Förmodligen kommer namnet från spanskan och det är 2.100 damer som har detta som förnamn idag.

Klockan 10.00 drar Inomhus-EM i friidrott igång nere i det ombyggda Scandinavium. Dottern skall dit med sin skolklass och få träffa lite kändisar. Hur kul som helst. Jag borde också vara där men tackar och bugar för att jag slipper. Ser det hela mycket bättre hemma i skinnsoffan framför 46" En svettig dag måste jag säga. Först friidrott sedan herrarnas skidstafett i Italien och skidskytte-EM avlöser varandra. Det kommer att gå
åt mycket proiteinpulver och electrolyter i skinnsoffan denna dag. Kanske det slinker ner lite baconfläsk också då man ändå har munnen öppen.

Världen stod med munnen på vid gavel den 1 mars 1966 då den ryska rymdsonden Venus III kraschlandade på Venus och blev det första jordiska föremålet på en annan planet. Jag undrar vad regeringen på Venus sa om detta tilltag?
För mig och mina skrivande kollegor var det en stor dag den 1 mars 1873 för då började E Remington and Sons of Illon i New York att tillverka den första praktiskt användbara skrivmaskinerna.
Den 1 mars 1638 anlände de första svenska emigranterna till Nordamerika. Sen skall ni veta att det romerska året började med månaden mars och inte alls januari som vi håller på att fjanta med.
Börjar nu uppvärmningen inför de kommande tävlingarna med att blanda electrolyt i en flaska och en portion proteinpulver i den andra. Skalar en apelsin och sätter på stekpannan så att jag kan hotta upp lite tunna skivor grisfläsk innan Moa Hjelmér studsar iväg på 400 meter försök. Håll i hatten alla spolingar nu kör vi så det sprutar svett om oss.
pappa B

" Bättre att komma sist än att inte starta alls"

Inga kommentarer: