söndag 28 april 2013

Saktfärdig söndag med kvinnan lite ur form...

..det är aldrig rolig att bli lite sjuk. I synnerhet då man nästan aldrig är detta. Nu har förkylnings bassiluskerna slagit klorna i min lilla kvinna här hemma. Men det ordnar sig säkert ändå för hon är av äkta småländsk gran, seg och stark. Hon trippar nog iväg till jobbet på måndag kan jag tre...Vi tre andra har klarat oss lite bättre, men det hostas och harklas i alla rum i lägenheten så 100% ok är det inte.

Nu börjar de nya perrongerna nere vid centrum ta form och det tar nog inte länge innan de kan tas i bruk av oss spårvagnsåkare. Samtidigt tar även busshållplatserna på den nya terminalen form och den lokala trafiken kommer att flyta bättre än tidigare. Bra med take på det nya sjukhusbygget som säkert kommer att dra folk till Angered Centrum.

Fint kommer det att bli när det blir färdigt, det tror jag i alla fall. Det passerar väldigt mycket folk ut och in genom centrum och slaktare Lidl har gjort ett lyft då samtliga vagnar och bussar stannat utanför deras dörr. Under tiden har säkert ICA Maxi fått räkna med lite tapp då resenärerna passar på att handla där det är närmast.

Den nya terminalen bjuder på tre spår så man slipper vänta för att köra om som det var tidigare. Nu skall trafiken flyta betydligt bättre och även bussarna får egna hållplatser och slipper köa på rad för att släppa av och på passagerare. Ett klart lyft som borde har gjorts för flera år sedan. Men..bättre sent än aldrig!
Söndagens inköp är gjorda och jag har hunnit hälsa på lilla Linda på gymmet och bytt några ord med P-O som jag skall köra ett pass tillsammans med i morgon. Det skall bli kul. Jag kör bara lätt nu för tiden och försöker ge magen stryk och ryggen kraft. Håller promenaden igång för att inte rosta ihop till årets långpromenader hemma i Porjus och uppe i Sjövik i september...

Har ni sett på tusan, igår fångade jag Makkara-kungen och idag sprang jag på hans lilla Liisa. Kan ju inte kalla henne för Makkara-drottning, då hon bara äter nyttig och hälsosam mat. En glad dam som har en glad man, bättre kan det inte bli, eller hur? Hon blev lite blyg när hon såg mig med kameran.

Nu skall jag skära upp en liten bit fransyska som jag marinerat och stekt i min gjutjärnsgryta tillsammans med tomater, vitlök och buljong. Reder en god sås på grädde och svartvinbäsrsgelé och så lite kokt potatis till (bara en liten rackare till mig) En god  färsk isbergs sallad till med lite god olivolja och muskotnöt sätter pricken över i. Ha det så förbannat bra resten av vilodagen och glöm inte att be en liten aftonbön och tacka för att du får vara frisk och kry. Det skadar aldrig.
pappa B

1 kommentar:

Anonym sa...

Så sant, man kan aldrig vara för tacksam, må så gott !! Järnberg