tisdag 9 april 2013

Sluta omedelbart att gnäll på Ryanair era surputtar!

..jag har hört så många historier om hur krångligt det var att resa med Ryanair från Göteborg City Airport. Ett otroligt krångel med bagaget, in- och utcheckning, platserna ombord maten med mera med mera. Halvt skärrad förbereder jag mig på en spöklik upplevelse, när vi skall checka in  för att sväva iväg till Alicante och vidare transport till Benidorm.
15 kilo i resväskan och 10 kilo i handbagaget, det är väl helt ok om man inte skall ta en hel frisörsalong, en Boutiqe och ett parfymeri med sig. Allt som du behöver för att åka till solen och den billiga spriten en vecka får mer än väl plats i resväskan. Alla laddare, batterier och kameran får ännu mera plats i handbagaget. Några problem med att testa resväskorna i den för det avsedda stället inne i hallen, förlåt ladugården ute p¨å Säven det var det absolut inte, dessutom hade vi med oss ryggsäckar, så de så....
Shopping galna käringar får givetvis se upp men med tanke på deras framfart i klädaffärerna så bör man inte ta med sig mer än ett par trosor, en bh och något att ha på sig under resan, Sen kan man shoppa loss för 15 kilo där nere. De som föredrar sprit istället för lukta gott och kläder de får väl dricka upp 2 liter av de 15 så de får plats med skorna och tre par kalsingar och ett par strumpor. Annars har man ju 10 disponibla kilon i handbagaget.
Ryanair, tack skall ni ha för en bra och billig resa tur och retur till Benidorm. det gjorde ni förbannat bra även om maten var kas och dyr 5.50 euro för ett paket pommes som innehöll 20 små pommes, blöta, sega och iskalla. Sälj öl och läsk och godis till kiddsen i stället och skippa tjafset med usel snabbmat.

Så var det detta med tjejer/kvinnor. De flesta av mina kamrater har ju börjat trappan neråt i livet, men då det gäller damer har det fortfarande stinget något så när intakt (tror de själva) Varje gång jag snackar med dem så kommer detta evinnerliga snack om kvinnor på tapeten. Att de dessutom har svårt att uppfatta kvinnan som kvinna och inte något liggunderlag gör ju inte saken sämre. Nu mina vänner har jag varit så förutseende att jag fotograferat några flammor till er. Till mina yngre kamrater räcker det med en bild. De vet att man skall vara snäll och omtänksam, diska, damsuga med ett m och bära ut soppåsen om man skall få lön för mödan.

Bastanta flickor var det gott om nere i Benidorm, mest bleka engelska mamseller som sällan tog av sig kläderna. Tack och lov. Några pigga tanter i min egen ålder strossade också nere på stranden med käpp och kasse i högsta hugg, den bilden vill jag gärna tillägna min käre kusin poeten Börje uppe i Boden. Han har förvisso en liten ärta där hemma men jag vet att hans dragningskraft mot äldre damer, som han kan dricka te med och högläsa sina romantiska dikter för, de ligger högt i kurs.

Detta med hans poesiskrivande har blommat upp sedan han lämnade lokal  politiken uppe i Gällivare och insåg att det verkliga livet vad det som hände utanför kommunalhusets dörrar. Plötsligt blommade en poetisk ådra upp hos djupingen och han satte sig ner och sprutade fram romantiska stycken i tid och otid. Han har nog redan skrivit ihop en hel bibel kan jag tänka mig. Samtidigt tycker han att han tränar och bygger upp sin kropp genom att ära grönsaker och dricka grädde samt ta små trippande promenader  runt Torpgärdan i Boden, Är 1,78 cm över havet och väger väl runt 38 kilo med kläder...

Håll till godo käre kusin, tanterna är dina och lägger du sedan till lite
fotmassage samtidigt som du högläser dina kärleksfulla dikter så går gummorna i spinn och du med. Pigga tanter som trotsade Medelhavets friska vind, djup sand och spanande på unga kavaljeer.

Sedan har vi då damen eller rättare sagt tjejen till mina mer virila kamrater. Grabbarna som fotfarande kan stå upprätt utan stöd och dessutom vet att uppföra sig med lite takt och finess. Den här lilla najaden som hade lagt sig i lä bakom stenmuren i närkontakt med soptunnan tillägnar jag er, Dejan, "Polacken", han får titta på andra brudar för sin lilla filé där hemma. Spelemannen, lille Steffe som ändock räknas in bland de virila, Ebed som mest ägnar sig åt att fotografera affischer, min "lillebror" Lasse den avdankade CIA-agenten Lidén, snart Kilandas enda hemliga polis, Greven Vilgot von Axelklaff, som trots hög ålder alltid uppskattat kvinnorna på rätt sätt. Aimotgreven, Danne J, Ingo-Pingo och några friskusar till. Damen är er!


Att den sköna heter Frida och kommer från Ockelbo det skiter vi i. Hon låg i alla fall och brände skinnet nere i Benidorm, iförd endast lite tyg över maskineriet. Är det nu så att ni tror att jag promenerat omkring där nere i solen och tappat fattningen så glöm det. Varenda en vet väl att det är Otto och Ottilia som har namnsdag idag. Fiskarexperten Otto,seg norrlänning grattar jag idag och den hädangångne storjägaren "Lys-Otto" i Skepplanda som jag haft äran att både lyssna till, och jagat älg med..Grattis krutgubbar.
Gå nu och se om kvinnan eran och ge tusan i att förstora och kopiera upp Frida från Ockelbo, då stämmer jag er.
pappa B




Inga kommentarer: