lördag 18 maj 2013

Folk, folk, folk och ännu mera folk...

Superväder, friska människor och över 60.000 som gav sig iväg från Slottskogen klockan 13.00 idag. 45 minuter senare passerade täten Norra Hamngatan och min kamera. Där stod jag fast förankrad i högen av glada kvinnor och hejade på. Och titta här kommer min idol då det gäller att springa långt och fort, bästa svenska deltagare Isabelle Andersson som trots tandlossning och annat skit under resans gång ändå visade sin klass. Här får grabbarna slita ont för att hänga med och står käringen vid sidan av loppet och ser detta då blir det inte nådigt när han kommer hem. Det blir dammsugning, disk och soppåsen hela nästa vecka.

Ett extra pris borde man tagit fram åt de handräckare, fd. brandmän, som sprang i hel uniform med tuber på ryggen. Heder åt dessa killar som visar att man kan ta sig runt de 2,1 milen utan specialskor, sidenkalsonger och superstrumpor.

Kolla här en av de tappra. Från vilken station han härstammar ifrån vet jag inte men visst tusan är grabbarna värda en extra eloge.
Unga och gamla om vartannat. 60.000 olika löpstilar, vattenflaskor på ryggen,, en del med hel ryggsäck med slangar i värsta robotstil. Folk vi sidan om som hejade fram sina gubbar och käringar, ungar, fastrar och grannens fru. Jag drack vitt vin med damerna och undvek polisens skarpa blickar. I Sverige får man nämligen inte vara glad och dricka vin för då stör man den allmänna ordningen. Att det sedan springer tiggare och rycker i väskorna och kör fram sina skitiga händer i ansiktet på en, det är tydligen ok. Polisen kan ta sig i brasan, de är oftast helt kass. Frälsningsarmén är bättre!

Kolla även jultomten kom farande så skägget vek sig över fejjan på honom. Han har bantat rejält sedan i december, har nog gått över till LCHF som min kusin. Han, poeten Börje, väger bara 36 kilo nu och får ha sugpropp på spatserkäppen när han går ut så han inte skall blåsa bort. Den här tomten lär inte överleva till jul om han inte får lite mat och stressar ner. Varför man ger sig i kast med detta förstår jag allt mindre och mindre. det verkar ju inte vara kul, se bara vilket besvärat och ansträngt grin gubben närmast kameran lägger upp. Ser ju livsfarlig ut. Mannen i rött funderar säkert på vad det är han sysslar med och mannen i mörkblått han vill gärna kliva av och ansluta sig till oss och våra vinglas. Men av detta blev det ingenting.

Däremot har jag beskådat skor av olika former, färger, modeller skick och kvalité. Klart överlägsen vinnare blev en av mina damer, Ingas högklackade varianter med luftintag och klack som man kan stampa ihjäl en uteliggare med på ett kick. Gaddningen syns fint den med. Inga vinner priset för snyggaste fotbeklädnad. Priset är en cykeltur i oktober t.o.r Oslo på egen cykel. Kamrat får medtagas.

I och med detta avslutas dagens rapport från årets Göteborgsvarv. Tack till alla deltagare som sprang förbi oss och inte spottade i våra vinglas. Tack till alla poliser och ordningsmän, som höll sig borta ifrån vår del av banan och tack skall du ha du en trappa upp för att du såg till att ha infravärmen på under nästa hela dagen. Lite änglapink fräschade bara upp luften för löparna och mig.
pappa B

"Gör alltid något så djävulen finner dig upptagen"

1 kommentar:

Anonym sa...

Ha..ha..
Du har vänt på mina siffror såg jag.
Mina 3 lemmar nedanför buken...
väger 36 kilo tillsammans.
Fortsätter sakta men säkert att gå
ner i vikt.
Men så gör jag inte som du ligger på latsidan när jag någon gång blir sjuk.
Nee rör på häcken så försvinner nog bildäcken dina... det är ingen pina.
Ha en skön Söndag kväll.
Kusin B.