tisdag 28 maj 2013

RK Elsa stulen igen....


 Igår eftermiddag tog jag en promenad ner till Surtesjön där pojken och jag har vår gamla roddbåt RK Elsa (döpt efter farmor) liggandes. Jag vill se om allt stod rätt till med skutan, då hon blivit stulen redan första sommaren vi hade henne i sjön. Hon hade legat upp och ner med en pressening över sig under vintern och nu skulle det vara dags för sjösättning om några dagar.
Men återigen har tjuvar varit i farten. Förra gången slog de sönder årtullarna och den här gången hade man slagit sönder den ögla som finns i fören där man fäster repet. De måste ha varit flera och absolut inga smågrabbar för båten var tung att vända när vi drog upp den för vintervila. Vi var fyra starka karlar. Man hade inte rått på låset och vajern som den satt fast i så man valde att slå sönder vissa delar i stället.
Jag hade kastspöt med så jag deppade en stund och gick sedan efter stranden för att se om jag kunde lura någon abborre. Då ett par vikar längre bort, där låg vår båt uppdragen en bit på land. Förra gången fick grabben och jag hämta hem den borta vid Surte, den här gången låg den inte så långt bort.

Nåväl nu får den ligga där. Jag skall gå och städa upp och ta hem vajer och lås från platsen där vi haft båten. Givetvis är jag lessen över detta, men mest förbannad på att det finns folk som inte kan låta bli andras saker. Nu hoppas jag innerligt att de som tagit vår båt, skaffar sig ett par åror, åker ut och fiskar och dränker sig hela jävla högen. Naturligtvis kan jag få reda på vilka tjuvarna är, men jag skiter i detta. Ni har stulit vår båt, två gånger så nu räcker det.
Båten är dessutom demolerad på flera sätt så nu räcker det. Ro ut med hela tjuvfamiljen och må vår herre eller andra gudar och profeter se till att ni blir kvar där för evig tid. Tjuvar och deras pack har inget på denna jord att göra.

För grabben och mig och våra fiskekompisar är RK Elsa ett minne blott. Vi skaffar oss en ny båt en vacker dag. Den lägger vi inte i någon sjö nära Angered -tjuvarnas paradis- det kan ni vara säkra på. Den kommer att ligga vid vår egen sjö nere i Småland.
Trevlig sommar tjuvdjävlar och skitfiske på er! Lär er simma om ni inte kan detta.
pappa B


Inga kommentarer: