onsdag 12 juni 2013

58 sjöar, hur skulle detta fungera?

Surtesjön en kväll i juni. Här finns det grov gädda och fin abborre, karp också säger man. Men de jäklarna är svåra att lura, och karpen är nog ett minne blott skulle jag tro. "Länsman" och jag har plockat upp några riktigt fina abborrar under vinterfisket och grabben fick en fin gädda på första kastet för ett par år sedan.
Tyvärr så har man stulit vår lilla plastbåt så nu blir fisket lite begränsat, men jag skall nog försöka lura någon gammelgädda innan sommaren är till ända.

Jag är ju medlem i Sportfiskarna Väst och sportfiskeklubben Aktiv, har "Gula Kortet" som utgångspunkt i mitt fiske här nere i Göteborg. Med detta kort i bakfickan får jag fiska i inte mindre än 58 sjöar!
Det är egentligen helt sanslöst bra, och i flera fina sjöar dessutom.
I går efter det att Sverige med nöd och näppe och mycket tack vara blinda domare och linjemän hankat sig kvar till VM så satt jag och funderade på detta med 58 sjöar. Själv har jag blött krok i Surtesjön, St Stentjärn, St Mölnesjön, Hornasjön och Vallgraven. Sedan har det inte blivit något mer. Då fick jag idéen! Tyvärr får jag fortfarande trots aktningsvärd ålder en djävla massa idéer i skallen, titt som tätt till min omgivnings stora förskräckelse.
Jag skall banne mig fiska i alla dessa 58 sjöar! Ja inte på ett år men från och med nu och en tid framåt.
Efter varje fisketur skall jag redovisa det här på bloggen och på fejjan och givetvis på min app i min iPhone. Hur sjön verkar, hur svårfiskat det är, och givetvis hoppas jag att någon liten abborre eller annan firre skall följa med hem till stekpannan eller fastna på bild.
Mete, spinn och fluga, jag skall testa alla variationer. Mete och spinn kommer nog att fungera ganska bra men det blir betydligt värre med flugfisket. Detta beroende på att jag är totalt värdelös, men jag har goda vänner som skall få ge mig en lektion i flugfiskandets svåra konst, sedan tar jag dom.
Skall försöka hitta någon fiskekompis för jag behöver ju både en modell och någon att surra med. "Länsman" han har vigt sitt fiskeliv till dammen i Tranemo, Högensås och isfiske. Grabben han har backat ur men jag kanske får med honom någon vända om det vill sig väl. Hoppas att det dyker upp någon intresserad friskus så småningom, en hon eller han spelar mindre roll.

pappa B

6 kommentarer:

Anonym sa...

Har sett en film där Greven af Hälsingland instruerar Dig i flugfiske
Olle

pappa B sa...

Den ingår i ett litet projekt om Greven och Drängen som Curt och jag spelade in för ett par år sedan. Han blev rånad i Boden, spelade golf i Porjus skrämd av hästar i Storforsen, fick paltsvimma i Älvsbyn och gjorde honnör till kungen i ett av forten i Boden. En helt sjuk serie med Curt som greven in full action :)

Anonym sa...

Finns alla avsnitten på youtube hur söker man eller ännu bättre lägg upp dom på hemsidan som ämne så att dom inte sjunker undan
Olle

pappa B sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
pappa B sa...

Det kommer Olle, jag har lagt ut greven när han får paltsvimma, sök på det så dyker den nog upp.
Han passar som greve Curtan eller hur ? :)

Anonym sa...

Ja Han är duktig i rollen
Olle