onsdag 12 juni 2013

Idag blev det en snabbstart, 57 sjöar kvar

Johan är en trevlig ung man, vi brukar chatta med varandra ibland och vi har känt varandra i fem, sex år. Johan fiskar. Idag berättade han för mig att han var på väg upp för att få sig en match med gäddorna i Surtesjön. -Jag kanske dyker upp svarade jag och det behövdes inte lång betänketid för att fatta beslutet. På med fiskejeansen, ner med några wobbler och en spinnare i draglådan och iväg. Jag hade just riggat grejerna när Johan kom gåendes genom skogen.
Stressad gammal gubbe hade till och med lämnat kniven kvar på bänken hemma och inte en tanke fanns i huvudet att jag skulle ta med mig en thermos med kaffe, vi skulle ju bara vara ute en liten stund. Men Johan väl förberedd hade både kniv och kaffe med sig, snyggt jobbat grabben!

Aj aj det här såg inte bra ut?

Kroken borta. Johan hel igen
För några dagar sedan var Johan i Bullaren och fiskade tillsammans med en stilig tjej och vad tror ni händer? Jo tjejen fick på en rejäl gädda och gentleman som Johan är så skulle han givetvis hjälpa till att få gäddan på land. När han tog tag i reven så gjorde gäddan en sista rusning och ...pjong, wobblern släppte och kom farande som en projektil genom luften. Två av trekrokarna slog fast i armen på Johan och satt givetvis som berget.
Iskall och lugn som en filbunke försökte Johan själv att få ut kroken men fick ge upp. Lokal bedövning och kroken plockade ut av doktorn. Så med facit i hand är det farligt att fiska med Caroline som den lilla ärtan heter. Hon får fisk och man får krokarna i armen.

Liten fisk men stor lycka Johan tog bilden på mig och gäddan
Nåväl, åter till dagens fiskarfänge. Iförd väst och smäck och ett par wobbler och en liten Myr 2:a (finns alltid ett par varianter i lådan) Skeden svart med gula prickar började jakten på Surtesjöns krokodiler. Jag testade med wobbler, grön, gul, röd utan att få ett napp. Lite botten slam följde med upp ett par gånger. Vi gick en bit upp efter sjön och jag satte på den lilla spinnaren. Tre ganska fina kast utan någonting. På det fjärde small det. Ett rejält hugg men det kändes direkt att det inte var någon krokodil av klass utan en liten junior som följde med upp på land. Gäddan var hungrig för hon hade tagit den lilla spinnaren med ett rejält hugg och som tur var hade ju Johan tången med sig så vi lirkade ut kroken och lät den lilla firren simma ut i sin sjö igen.

Johan som trots sin ungdom är en hedersam grabb han fortsatte enträget att fiska vidare (som en sann storfiskare skall göra) medans jag njöt av hans medförda kaffe och lite chokladgodis. För att komplettera gäddan så passade Johan på att fiska upp lite sallad med sin sakta sjunkande wobbler. Detta uppskattades inte riktigt av honom och att jag fotograferade hela tiden gjorde inte saken bättre

Nu har första sjön av den 58 på Gula Kortet blivit besökt och resultatet gav en liten gädda som simmar vidare i sin sjö. Kanske det blir St Mölnesjön eller varför inte ett försök till fin abborre i den lilla Idtjärn mitt ibland husen uppe i Rannebergen, vi får se här näst. Måste även leta reda på St Kroksjön, för där lär det finnas fin abborre och en och annan krokodil också. Även Skyrsjön kan räkna med ett besök vilken dag som helst. Jag hoppas att Johan kan följa med mig någon dagför det är en trevlig kille, lugn och sansad och med massor av humor i bagaget.
 Skall även göra ett reportag om Gunnar, trädgårdsmästyaren längst upp vid Skyrsjön, en go gubbe med pliriga ögon och vitt skägg.

Jakten på Gula Kortets sjöar har börjat och nu jäklar skall gammelgäddan få bekänna färg, var så säker! Surtesjön blev först ut och nu väntar nya spännande vatten på den här gubben och hans farliga krokar. Kanske kan Johan och jag få med oss Caroline ut en dag också, vi får väl se. Fast då gäller det hjälm och handskar på.
Jag körde Johan hem så han skulle slippa möte med någon katt !
pappa B

Inga kommentarer: