måndag 17 juni 2013

Sköna timmar i skogen, men det blir fiskbilen som gäller...



Tyst och stilla ute vid sjön. Lite fågelkvitter och så signalen som varnar för att man skulle spränga långt borta i fjärran. Lite svag vind i träden, så pass att vattnet krusade sig lite och vattenblomstren rörde sig i sina långa rötter. En visa för själen även om jag inte hade det minsta napp under alla timmar. Skit samma, bara känslan borta från stenhusen, bilarna och allt tjatter gör dagen värd att leva.

Jag har skaplig fiskeutrustning, gott om beten och skapliga rullar, både spinn och fluga. Även på metar
sidan är jag ganska väl förberedd. Idag var det bara spinn som gällde och det är alltid roligt att testa nya beten. Det som passar och fungerar i en sjö kanske inte alls får samma effekt i en annan och vise versa.
Den här lilla ihop tryckta abborr imitationen har lurat många gäddor och nu väntar jag bara att de riktigt stora abborren skall komma och provsmaka.
Jag var ensam ute idag.
Vädret var helt underbart och det vore roligt om det kom fler sådana här dagar när vi skall börja projekt "Gula Kortet". Då blir det dubbelt så roligt än om det regnar och blåser i tid och otid.

Jag gick inte alls så långt idag, bara upp till Surtesjön. Den har blivit lite favvosjö, än så länge och det beror nog på att "Länsman", jag och några andra kompisar fått fin fisk här när vi vinter fiskat på isen. Det finns grov abborre här, men det gäller att hitta dom.

Nu återstår att se vad som händer framöver. Det skall bli spännande att få med sig Frida ut till sjöarna. Jag förmodar att vi får öka trycket efter midsommar och när jag återvänder från Porjus. Då jäklar kommer det inte att bli lätt att vara fisk i närheten av Göteborg.
pappa B

Inga kommentarer: