måndag 19 augusti 2013

Bågen över Angered och förlust för Göteborg FC

Oavsett vad man säger nu när sommeran har packat ihop så är även hösten mad alla musiga färger väldigt vackert. Hänger det som här i Göteborg ofta en regnskur över våra huvuden så kan man uppleva en stilig regnbåge då och då.
Här var jag med och passade på att föreviga den här vackra bågen som lade sig över vår nybyggda bussterminal här i Angered. Min iPhone 5:a är riktigt bra och det är bra att den finns med i byxfickan dagligen.
Huruvida det finns en kista med guldpengar där bågen börjar och slutar det vet jag inte. Har aldrig haft tid att titta efter och förmodligen skulle jag aldrig hinna fram innan den försvann.
På tal om att försvinna. Försvann, det gjorde guldchanserna för mina små damer i Göteborg FC och en dummare kommentar då det gäller fotboll har jag aldrig hört. Detta kom från tränaren, ikonen Torbjörn Nilsson, -Vi trodde inte att de var så jäkla bra! 540 åskådare såg när Malmö spelade byxorna av Göteborgskorna och vann lätt med hela 5-0. Vad skall man skylla på? Att den avhoppade målsprutan Jodie Taylor klivit av på grund av personliga skäl? Nej det är för enkelt. Att man missade att värva nytt innan transferfönstret slog igen med en smäll? Det är för enkelt detta med. Saken är den att man helt enkelt är för dåliga, punkt och slut. Sedan skiter jag i om tränaren Torbjörn Nilsson är en gammal "ängel" av hög dignitet i Göteborg. In med en elak jugge som ser damerna som fotbolls spelare och inte några man skall sjunga vaggvisor för när klockan blivit 20.00. Göteborg FC har blivit ett ullidullgäng, så är det bara. Då vinner man inte mot tuffa skånskor med tuppkam.

Hösten har även satt sina spår på vår gård på Fjäderharvsgatan i Angered. En plats som smakar illa i de flestas munnar. En plats som vi som bor här älskar och är stolta över. Visst händer det skit och rackartyg här också, ganska ofta faktiskt men det gör det på flera ställen i Göteborg. Vad vi har som de andra områdena saknar är naturen och närheten till den. Hos oss finns den bakom knuten. Hela Vättlefjäll breder ut sig med vandringsleder, sjöar och rejäla skogar.
Själva bostadsområdet runt Angereds Centrum är ingenting att skryta om. Här saknas det ganska mycket men man bygger och grejar för att försöka få det lite gemytligare, inte mins nu med en ny Idrottshall och det nya sjukhuset. Bostadsbolaget Poseidon haltar betänkligt med eftersatt service och det enda som sker är höjning av hyrorna. Att höstvindarna blåser in genom balkongdörrar och otätade fönster det skiter man i, här uppe i Nordost går deras agerande på halvfart. De får ju ändå sina lägenheter uthyrda då de sociala myndigheterna förmodligen står för den största delen av beståndet. De enda som fungerar, och detta väldigt bra är tjejerna/grabbarna, som sköter underhållet på våra gårdar. Duktiga, glada och någonting som Poseidon verkligen borde vara stolta över. Resten av servicen är skit!
Nu skall jag åka över älven för att skaffa mig en vattenflaska med lång pip som jag kan ha i ryggan när jag snart skall traska iväg på Risveden Terrängen. Vi syns säkert....

Inga kommentarer: