lördag 16 november 2013

Det är allt fint med sommaren i alla fall...

...eller vad säger ni. En ljummen sommarkväll, myggen surrar och solen håller på att slockna. Då är mitt favoritljus som vackrast och bilderna blir både varma och förädiska. Här en av smålands stora modelldamer, ja inte stor till omfånget utan som modell. Idag vet jag inte var hon är eller vad hon sysslar med, hur som helst hon är vacker och alltid var hon på alerten. Vågade och vann.

Man blir lite sommarsugen när det blåser askallt och är halvrått utanför ytterdörren. Och snart kommer den här förbannade julhelgen då man måste plocka fram julgranspyntet, julgransfötter, plastkulor, girlanger och tomtar av olika slag. Bara för att det är tradition! Jag är så förbannat less på allt snack om traditioner så jag kan spy! Vem bryr sig?
Tomten? Det är en halvfull farsa som limmar på sig bomull i ansiktet och raglar fram mellan radhusen och hoar för att få sig en sup och tjuvta grannkäringen på pattarna. Det gjorde jag när jag var tomte en gång i tiden, det gör dagens tomtar ckså. Tradition jo jag tackar jag. Avslöja den skiten och släng ut pyntet och tomtegubben från balkongen!
Jag tror att jag skall fira alternativ jul, köpa ett paket, förmodligen en chokladask, en Alladin  (tradition) och gå ner till de hemlösa och fira med dem. Kanske jag droppar i  någon kyrka och ber vår Herre om lite högre pension, för regeringen kan inte fixa det. Snart blir det bingen för pappa B, känner inte alls för något TV-program eller chipstuggande i skinnsoffan.
Tjipp tjilivipp!

"En mans visdom sitter i hjärnan, inte i hans gråa hår"

Inga kommentarer: