tisdag 5 november 2013

Gamla ordspråk stämmer ofta

...jag brukar ibland skriva som mitt motto -På en mätt mage sitter ett glatt ansikte- kolla vår lille som 1998. Laddad med frukost, mätt och belåten, då visar man det glada ansiktet. Idag är han snart 17 år och slänger inte upp det hör garvet lika lätt. Men det finns där och man kan faktiskt få se det ibland om det vill sig väl.

Idag har alla Svennar namnsdag. Namnet Sven är som de flesta andra namn vi har här i Sverige, fornnordiskt.  Namnet återfinns på runstenar i formen Suain vilket troligen betyder yngling. Ungefär 134.500 herrar heter Sven och av dessa är det 67.600 som har det som tilltalsnamn. Så fatta telefonen och ring och gratta Sven direkt. Visst tusan känner du väl minst en Sven. själv hade jag en morbror, boendes här i Göteborg en gång i tiden. Han hette Sven, men han går inte att gratta längre. En annan Sven, en mycket snäll och glad sådan var Sven Kronberg i Alingsås. Det var han som grundade Kronbergs Konfektyrer som ligger i Hemsjöbacken fortfarande...även han är borta.

Kommer ni ihåg de här kioskerna? Det var tider det. När man skulle stanna bilen för att ringa så hade man inga tioöringar och när man väl hade detta så hade någon djävel klippt av telefonkabeln vid luren. Hur kom man i kontakt med varandra förr. Jag har banne mig glömt detta eller så har jag förträngt allt elände man hade med att ringa någon då man var utanför hemmet?
Den här vackra klenoden stod fullt användbar uppe vid en Fäbovall utanför Malung. Södra Moon tror jag visst att det var. Idag finns den nog inte kvar och jag antar att den gren som höll uppe telefontrådarna har lagt sig för flera år sedan...

Appropå flera år sedan så är det för mig mycket märkligt och dessutom skrattretande att just i dagarna så har vår flintskallige stadsminister kommit på att regeringen och högt uppsatta tjänstemän måste ge sig ut i samhället för att lära sig hur de mest missanpassade i samhället har det. Detta har han ju haft flera mandatperioder på sig att göra och detta visar att det är precic som jag alltid sagt. De styrande i vårt land är helt insnöade och helt borta från det verkliga livet. Livet som du och jag lever varje dag, det vet dessa gubbar och käringar inte ett skit om. Skamligt på gränsen till förakt mot oss vanliga människor...

Hade ni den blekaste aning om att den 5 november 1928, satt i Berlin, ett läkarsällskap och krävde en lag om sterilisering av "fortplantningsovärdiga" individer. Tänk efter! Detta var fyra år innan nazisterna tog över makten. Rumsrena tyskar, jo kyss mig i röven!
Samma år  som min underbara kvinna föddes i Jönköping i mars 1962 fast den 5 november så omkom 55 personer iLondon på grund av en allvarlig smog (dimma) ruskigt eller hur? Ja inte att min kvinna föddes utan detta med smoggen....
Träningsfri idag! Tar nog en tupplur i massagefåtöljen, tror jag
pappa B

Inga kommentarer: