tisdag 10 december 2013

Nobelfest på ålderdomshemmet!

Idag är jag inviterad till Nobelfest på Gunnareds äldreboende -Matstället-. Jag skall gå dit med Ivan den förskräcklige och äta 3-rätters, lyssna på uppläsning av årets Nobelpristagare i litteratur , fy vad kämpigt, och träffa män och kvinnor i min egen ålder. Det hela startar redan klockan 11.15 nu på förmoddagen med underhållning i foajén. Enligt programmet skall vi även få uppleva kunglig fägring. Förmodligen är den mycket duktiga imitatören från Falkenberg där, utklädd till kungen?
Det hela börjar tidigt och slutar tidigt för herrar i min ålder skall inte vara uppe längre än till klockan 20.00 en vardags kväll.

Vad säger ni om en liten välkomstdring och mingel innan man träder in till dukat bord. Jag har plats 24 och hoppas att få sitta bredvid någon ärtig dam i min egen ålder. skall se om det finns någon gubbe som är äldre än mig själv som jag kan intervjuva till Radio Garderob för sändning senare i afton.
Kallrökt lax med palsternackas cheescake toppad med löjrom och kryddsallad serveras man som förrätt. Sedan bär man in en marinerad fläskfilé medaljong med vidhöngande potatisbakelse, svamp och persiljekräm.
Ovanpå detta så rundar man av med Choklad- och gräddfilscreme med karamelliserade björnbär och citronmeliss (låter förbannat surt och sliskigt)
Kulturskolan underhåller under middagen vilket innebär att vi kanske får sjunga allsång eller så tas det upp kollekt till något välgörande kyrkligt ändamål. Då har jag redan gått ner påRestaurang Bordet och tatt mig en pilsner eller två. Är det julbord, Nobelmiddag eller kalla det vad du vill. Då skall man slå klackarna i bordet dagen lång. Liisa och hennes gubbe skall också på Nobelmiddag och kanske någon mer ¨ålderstigen kamrat" från gymmet, vi får se.
Om aftonens radiosändning blir aningen hoppig och sluddrig så beror detta till stora delar på att jag är lite på lyset och inte på den tekniska utrustningen som redan är undermånlig.
Ha en så fantastisk tisdag ni bara kan.
pappa B


Inga kommentarer: