måndag 9 december 2013

Ny vecka och jag jublar...

Tack och lov, äntligen måndag igen. En hel djävla lång måndag där jag kan planera upp mitt brokiga liv exakt hur jag vill. Skall gära mitt bästa för att undvika den där föörbannade fredagen, mysdagen som ligger och lurpassar ett par dagar framöver.
Frustrationen över de svenska underprestationerna i spåren och på skjutvallen har lagt sig men jag tycker fortfarande att hela Svenska Skidförbundet skall ställa sina platser till förfogande. Deras planering inför framtiden då det gäller svensk längdåkning är en total katastrof. Nickedockor som sitter i knä på varandra och bara ser till att få behålla sin stol i förbundet så länge som möjligt. Ser man framåt så kör man med klister under skidorna även när det krävs kallvalla och parafion, till och med på sommaren använder förbundets gubbar klister i nedförsbackarna. Ut med hela surven omedelbart!

Det är time för en Pomelo, denna variant av grapefrukt som växer i Sydöstra Asien och nu finns i de flesta fruktdiskar här i Sverige. Detta är en god frukt och det enda som påminner om grape är beskan i det vita som ligger under skalet, men detta äter man ju inte. Nyttig och god och lite pyssel att äta, man klyftar den och tar bort det tunna skinnet och äter de stora köttbitarna bara. Laddad med nyttigheter, vad sägs om 100 gr pomelo?
Endast 9,2 kcal varav 1 gram är fiber, fett 0,04 och hela 0,76 gram protein. Dessutom är den en riktig C-bomb samt full av andra välgörande vitaminer och ämnen som kroppen behöver i vintermörkret. Här hos oss klämmer vi minst en pomelo om dagen skall ni veta. Passa på för den ligger inte kvar i våra svenska hyllor så länge till.

Den 9 december har varit viktig på många olika sätt. När Centerpartien sakta men säkert började utrota bönderna och kliade sossar och moderater på ryggen då slog man definitivt in den sista spiken i kistan då man satte Karin Söder som partiledare efter den pipsugande Fälldin. Detta gjorde man den 9 december 1985. Efter henne vadade Olof Johansson, ny kostymnisse in på arenen och stackars Gunnar Hedlund for som en propeller inne i trälådan under jord.
1962 föddes ju min underbara kvinna men samtidigt så satsade dåvarande SVT på programmet Fråga Lund. Detta startade den 9 december 1962. Ett program som blev minst sagt en succé, där akademiker svarade på allmänhetens frågor om allt mellan himmel och jord.

Grattis alla mina Annor och ni andra med för den delen. Anna lär komma från hebreiskan efter namnet Hanna som betyder benådad. De lärde tvistar, man tror även att det kan härstamma från ett babyord för mamma?
Nu är det ju så att jungfru Marias kära moder, S:ta Anna, Jesus mormor kanske hörde Maria säga "anna" istället för mamma och vips så blidde det ett flicknamn! Men det är ingen som vet.
Anna är ett vanligt namn i hela den kristna världen och idag finns det, håll i er nu, 313.600 Annor här i Sverige av alla dessa är det inte mindre än 135.900 som har det som tilltalsnamn.. Kan ni förstå vad bra att våran morgontidning GP har tagit reda på detta och att vi dessutom prenumererar på tidningen så att jag fått reda på det. Tack skall ni ha.

Nu skall jag intaga ett glas mjölk med proteinpulver och packa ryggan för om en stund så tar jag och Ivan den förskräcklige nappatag nere på gymmet. Detta är min sista månad nere på NW. Sedan får jag se vart det bär hän innan lyftet ner till solen någon gång efter jul och nyår. Får väl i bästa fall kasta runt med hantlarna hemma på vardagsrumsgolvet....
Vi syns kanske en dag till om det vill sig och så lyssnar ni väl en stund på mitt svammel i kväll, eller?
pappa B

"Det finns bara två slags goda människor; de döda och de ofödda"

Inga kommentarer: