tisdag 17 december 2013

Trycket ökar och jag försöker gömma mig...

Nu börjar det dra ihop sig ännu mer. Striden om julgran eller inte blossar upp och det lutar allt mer mot att de blir plastbuske i julgransfoten i år (heja då slipper jag allt förbannat barr på golvet) Grön skall det vara inga Lisebergsmodeller vita eller rosa utan grön, mörk grön. Röda kulor och guldkulor thats it! Alla pråliga glastrumpeter, påfåglar med vippande stjärtar och tomtar från tidiga barndoms jular hemma i norr får ligga nerpackade i fetvadd ytterligare ett år. Kvinnan och barnen sköter detta, jag dricker spetsad glögg och förfasar mig över vad som komma skall....

Julen 2005
Julklappshysterin som inte skulle infinna sig över huvudtaget växer sig allt starkare för var dag som går. Jag har till och med tvingas skriva önskelista. Denna nedplitade jag på baksidan av ett kvitto från XXL där jag skrev, en burk CLA, en burk Omega 3 och en handvärmare utifall att det blir pimpelfiske i vinter innan jag glider ner till den spanska solen. Det mesta på kvittot förkastades av juniorerna, kanske jag får en handvärmare, vem vet...Mor och barn åker i skytteltrafik mellan Allum, Nordstan och Bäckebol i omgångar för de kan inte åka samtidigt, då blir det bråk...
Julskinkan är redan inhandlad, färdigkokt från Lidl. Skall bara prepareras med starka örter så jag får behålla det mesta för mig själv.

Det enda jag gillar denna stressens högtid är att laga rödkål. Detta är jag dessutom förbannat bra på och små burkar delas ut lite här och var bland vänner och bekanta. Allt här i huset går nu på högvarv och man kan skära ut en bit av luften och ta med sig ut på balkongen om man vill. En blomma på köksbordet har blommat för tidigt vilket väcker anstöt hos kvinnan. Den är en meter hög, en stång rakt upp med fyra vackra rosa klockor
längst upp, hyacint kanske den heter? Nej det är nog de tre små som luktar så man tappat andan.

Nåväl det var i alla fall bättre förr! Då gick det mesta i ultrarapid, ljuslågorna fladdrade inte lika fort, julen kom smygande på en och man han med. Julgranen barrade, påfåglarna vippade på sina stjärtar och tomten hade inte bomull i fejjan utan ett riktigt lösskägg. Barnens ögon var stora som matskedar och paketens innehåll översteg sällan 200 kronor. Jag käkade praliner och satt med fötterna på soffbordet. Lyckan var fullständig....
pappa B

"Det skall starka ben till att bära goda dagar"

Inga kommentarer: