tisdag 14 januari 2014

Jerringpriser och vinst i Handbolls-EM, sicken afton!

Idrottsgalan, ett helt onödigt jippo där den svettiga t-tröjan får bytas ut mot vit skjorta och slips eller till och med propeller. Kan så vara, att det kan vara roligt att idrottsmännen/kvinnorna får chansen att klä sig fina för en gång skull under året. Men i det stora hel är detta ett betalt spel för gallerian och en programpunkt som alla andra för svensk television.

Jag jobbade lite för att Johan Olsson skulle få Jerringpriset då mitt hjärta brinner för skidåkningen och framör allt hans enorma prestation i fem milsspåret. Nåväl Henrik Stensson gjorde flera prestationer under året också så ingen skugga skall falla över honom, han är säkert en värdig vinnare. Johan fick ju priset för årets prestation så det får räcka.

Att snabbspringande Abeba Aregawi blev årets kvinnliga idrottare var helt rätt. Det glädjer mig till och med lite. Årets lag - Tre Kronor - OK jag hade hellre sett GAIS där men det är ju orimligt, det fattar vem som helst. Att Pelle Mårts blev årets ledare var bra. Tänk er själv att hålla så pass ordning på en trupp halvfull av mångmiljonärer, bortskämda grabbar med feta bankkonton och dessutom slagsmålsbenägna dygnet runt, det kräver fan i mig sin man. Bra val och heder till Mårts.

Sist och nästan minst, i alla fall yngst var pristagaren till Årets nykomling Irene Ekelund! Hurra till 16-åringen som sprang röven av alla andra under ungdoms-VM i Ukraina och om hon behandlas rätt och riktigt kommer att bli en ny svensk friidrotts stjärna vad det lider. Var rädd om den här talangen ni som har hand om henne.
Roligt att Sverige tvålade till Montenegro i öppningsmatchen i Köpenhamn. Nu rullar EM-spelet vidare och det måste kännas skönt med en seger i ryggen när man ställs mot Vitryssland ( konstigt namn på ett land) i det militära var alltid Ryssland rött och kom från öster.

Gårdagens lunch på bild och det blev ett mycket hårt pass på "Salongen". Fortsätter vi så här så blir det snart kaos i garderoben. Får inhandla hängslen så att byxorna sitter uppe och nya t-tröjor. Ett par minuter i käringgrillen då och då gör att man möts med ett leende av folket från andra länder nere på centrum här i Angered. Igår beställde jag en app till telefonen där man kan lära sig somaliska glosor på en kvart. Kan ju vara trevligt att hälsa på riktigt och fråga hur det står till, när man möts.
I övrigt så skall jag tala om att jag aldrig tidigare i mitt liv legat så länge som 23 minuter i solen. Inte på samma gång. Det blir man tvungen att göra när man fäller ihop korvbrödet i solariet på gymmet. Det finns en värsting bänk också med en så kallad ansiktskanon, den tar en kvart och efter två kvartar så får man skruva på sig toppluvan när man skall gå hem. Plågar mig i ställer 23 minuter utan kanoner någon gång i månaden. Jag lovar att resultatet skall komma till sommaren då jag modat till mig lite. Hur som helst vi trivs fantastiskt bra nere på Life i Storås, det skall ni veta.

Nu drar jag till Floda om ett par minuter, skall bara fylla i lite bensin i Koreanen och skrapa bort isbarken från rutan. Idag är det pudersnö på marken och temperaturen visar -1,4 grader. Flugan på fönsterbrädan ligger fortfarande på rygg med benen i vädret. Har puttat den lite närmare väggen där elementet kanske sprider lite värme. Får se om den piggnar till.
pappa B

Inga kommentarer: