fredag 28 februari 2014

Den här häcken går inte av för hackor...

Vad tror ni den här häcken heter?

Grattis alla mina Marior. Idag har ni namnsdag. Om ni nu trott att det var Josefs brutta som skapade detta namn så har ni gått omkring och haft fel hela tiden. Namnet Maria härstammar från hebreiskans Mirjam som en del menar betyder den upphöjda. Den grekiska översättningen av namnet blev Mariam och i latinet tappade man bort m och kvar blev Maria. Så ligger det till.
Namnet Maria är poppis. Det finns 452.000 Marior och av dem är det runt 83.000 som har det som tilltalsnamn. Nog om detta. Som sagt, jag känner massor av Marior, den på bilden tillhör en av mina verkliga favvotjejer, numera smygandes in i tantåldern, ha ha ha.

Själv piggnar jag till för var dag som rullar vidare och snart står gubben på ett ben igen och gal som en tupp. Orättvisorna i landet fortsätter som om ingenting hänt. Det gör det inte heller så är det med det.
Andra tongångar var det den 28 februari 1942 för då föddes Brian Jones, gitarrist i The Rolling Stones. Han lade dock gitarren på hyllan fimpade och lämnade jordelivet 1969.
Det stod klart att den 28 februari 2008 så toppade Ryanair allmänna reklamationsnämndens (ARN) svarta lista. Inte direkt världsviktigt, då jag själv i dagens ekonomiska läge gärna sitter lite trångt och äter en inplastad cheesburgare med Ryanair på väg ner till Alicante.

Jag kämpar med täppt nöbb och nyklippta klor för att få den här förbannade fredagen att passera. Konstigt nog så brukar den det även om det sitter långt inne ibland. Kvinnan lämnar området och drar till Jerusalem i afton, kanske någon av hottetotterna följer med. Jag kan inte dricka wirre då jag fortfarande sörplar i mig minimuggar av medicin. Ja kan, kan jag, men chansen att jag skall sprätta upp i någon av bokhyllorna är stor och den chansen tar jag inte. Detta kommer att bli en extra långfredag kan jag tänka mig.
Skall promenera ner till centrum och köpa mig en hel säck med smågodis, chips och onyttig dricka. Det får man när man är sjuk, eller hur?
pappa B

Inga kommentarer: