torsdag 3 april 2014

Superfisk och nästan 10.000 steg, det tar sig sa mordbrännarn

I går bestämde jag mig för att testa färdiglagad lunch och passade på att välja Sjöbodens Fisk, fiskhandlarn Benny uppe i Gråbo. Han har vid ett flertal tillfällen påpekat att hans färdiglagade rätter är så fantastiska, nu skulle detta upp till bevis...In i micron med hela plastformen, treminuter och det var dags att hugga in..

Torskrygg med hemlagad potatismos och en helt fantastisk dillsås blev resultatet. En sak säger jag bara, hade detta varit upplagt på ett fat så hade rätten serverats på en av stadens stjärnkrogar. Fisken helt perfekt kokt, moset i lagom konsistens och en dillsås som var himmelsk med precis syra och smak. Sjöbodens Fisk i Gråbo får full pott och jag skall banne mig testa en fiskrätt till nästa gång jag har vägarna förbi. Dafgård, Findus och ni andra, släg er i väggen,,

Idag kommer det nya utmanngar. Jag skall göra ett reportage om grillning. Ja inte om det vanliga man grillar T-bone, fläskkarré eller korvar av olika längd och dimensioner. Nej, idag skall det bli havskräftor, musslor och fiskspett. Inte det vanligaste man slänger på grillen en skön vårhelg eller ljummen sommarkväll. Idag skall detta ske och jag kommer banne mig att rapportera detta och kanske jag kommer med en god marinad också, vi får se.
Proffset på fisk, Calle Lake (passande namn på en fiskhandlare i Mölnlycke) sköter grillningen och kommer även med en massa tips om grillning av fisk. Skall bli hur spännande som helst.

Den här veckan är vikt för uppäggning innan påsken som brakar loss nästa helg. Nu laddar vi bara upp och glider omkring. Jag drar ju ner till värmen efter påskhelgen för 11 dagar i solen om allt går som jag vill, vilket det ofta brukar göra av någon anledning.
I morgon blir det hej hopp i bubbelpoolen ute på Elisero, även därifrån kommer ett litet reportage skall ni se.

Hur är det nu? Var det den 3 april år 33 eller var det den 7 april år 30 som man spikade upp Jesus? Åsikterna om detta går isär och gör ju inte tanken om eller inte om historien om Jesus och hans lärjungar är sant eller bara en saga. Personligen har jag verkligen inte koll på detta och min tro som naturligtvis finns och anser att det finns en högre makt utgår inte ifrån svartrockar, pampig orgelmusik och mastiga stentempel. För mig räcker det med en stubbe i skogen och lövens prasslande i träden.
Sedan tycker jag att var och en får tro dom de vill, för mig kvittar det, bara de håller det för sig själva och inte försöker pracka på mig sina åsikter.



Den 3 april 1987 inledde den dåvarande stadsministern Invar "Sulan" Calrlsson ett fem dagar långt officiellt besök i Kina. Vad Boråsarna hade där att göra vet ingen men jag tror inte att hans promenad på den Kinesiska muren påverkat någontin här i landet och inte i Kina heller. Inte ens risimporten har fått några fördelar.
Den 3 april 2009 rapporterades att ovanligt många människor lever på matkuponger i USA. Drygt 32 miljoner, var tionde medborgare fick kuponger i januari samma år.
Skulle tro att om utvecklingen här i riket fortsätter i samma rikting så spelar vi nog snart i samma division vi med.


Appropå spela, strongt gjort av Fredrik "Freddan" Pettersson, hockeyproffset från Lugano, som går in med sitt nya byggföretag Exe Bygg, och sponsrar damhockeyn här i stan. Frölunda, gaphalsarna, de så kallade Indianerna kan sitta i sina wigwams och skita ner sig. Klubben har tvärt emot de andra i hockeyns finrum sagt att damhockey, det finns inte ens med på agendan. Hur svagt som helst. Men vänta bara, snart ryter de orangefärgade lejoninnorna till så att det hörs över hela landet. Faktiskt ända ner till Lugano.
pappa B

Inga kommentarer: