fredag 6 juni 2014

Noomi min lilla pärla, du är allt bra du!

Kolla här! Den lilla loppan Noomi, en av mina modeller, fortfarande fit fore fight, vacker, klok och busig. Detta var hennes ord för dagen. På svenska flaggans dag. Dagen då min mamma hade varit 108 år om hon fått leva.
Läs detta, tänk mer än en minut eller som näsan är lång. Sanning som alla borde ta åt sig och tänk även en liten stund på alla världens kvinnor som inte kommer i närheten av att få uppleva det som Noomi skriver om. Varför sätter vi inte in en stöt på det området? Eländet och förtrycket finns ju här bakom knuten, men det blundar vi för....

Ord för dagen!

Jag är tacksam för mitt land och för den frihet som kvinna det ger mig. Jag får ha korta kjolar, visa mitt hår, sminka mig och le mot män utan att bli fängslad för det. Jag får till och med ligga toppless på stranden utan att det betyder att någon får röra mig och min kropp som jag inte önskar. Skulle jag mot all förmodan bli våldtagen i mitt land är det den skyldiga som blir bestraffad och inte jag som kvinna just för att jag Är kvinna. Jag blir inte försörjd som barn här genom att vuxna människor skändar mitt kön för att förlora rätten att få njuta utav det när jag än önskar och med vem jag än önskar.

Ingen man har rätt att vare sig kränka mig eller bära hand på mig och i värsta scenario stena mig för att jag väljer att dela min kropp, älska med vem jag än önskar. Jag får leva fritt, umgås med vem jag än önskar oavsett kön, hudfärg eller religion. Jag får älska oavsett om namnet på den jag älskar är Olivia eller Mattias, och jag får ha mina åsikter och känslor ifred. Ingen man kan tvinga mig att gifta mig när jag är 12 år och inte heller genom arrangerade äktenskap med män 3-5 dubbelt så gammal som mig. Min familj förskjuter mig inte här eller dödar mig inte heller pga heder.

Jag får jobba och tjäna pengar, lämna mitt eget bo utan en man vid min sida. Jag får rösta och göra mig hörd. Jag får bli stridspilot lika väl som sjuksköterska utan att någon har rätten att säga nej till mig pga mitt kön.

Jag har rätten att gå in i min kyrka, sätta mig längst fram utan att ta någon hänsyn till att det skulle vara männens plats, i mitt land är jag lika mycket värd som min far, min bror, min farbror, morfar, farfar mfl. Mot allt hemskt som kan ske i vår värld får Jag får vara med och planera mitt barns begravning och närvara då han/hon sänks ner för sin sista vila.

Jag får studera, ta körkort, och dricka en öl.
Jag får lämna över mitt ansvar som förälder till mannen i huset för honom att städa, tvätta, laga mat, hjälpa till med läxor mm om jag vill gå på bio med väninnor. Ingen i mitt land har rätten att bestämma över mig och min person som jag inte tillåter.

Jag älskar mitt land överallt annat. Så tacksam över att jag hade turen att födas in här och inte i ett land där man som kvinna inte har rättigheter och där värdet på kvinnor går att jämföras med värdet på kryp.

Vi som lever här må ta detta som en självklarhet men vi ska ha klart för oss att kvinnans värde över 80 % av världens alla andra länder inte går att jämföras med här. Vi kan prata om jämställdhet hur högt vi än önskar och jag håller med " jag som kvinna ska tjäna lika mycket som en man tjänar för samma arbete utfört" men snälla människor, glöm inte; jämställdheten för oss kvinnor i vårt land är ofantligt mycket högre om vi jämför oss med världens alla andra kvinnor. Ibland ska vi inte bara klaga utan faktiskt visa vår tacksamhet för att VI, fåtalet av världens kvinnor har det JÄVLIGT bra!!!!!

Jag älskar mitt land och min flagga. Med alla de rättigheter dessa två ger mig är det Min SKYLDIGHET ( med kärlek och tacksamhet ) att ära och hylla mitt land en dag som denna!

Inga kommentarer: