tisdag 5 augusti 2014

Vi kan bli bättre...

...det säger polisen i Göteborg. Ja, sämre kan man ju inte bli i alla fall. Anledningen till detta uttalande kom då man i GP avslöjade att ett inbrottsförsök i en villa, där villaägaren och hans sambo tog fast och band tjuven och höll honom kvar tills man överlämnade honom färdiginpackad till polisen inte hade utretts eller överhuvudtaget fått någon påföljd för gärningsmannen. Detta hände för 16 månadeer sen. Med till bevisföringen kom även en video som inspelades i en kamera som villaägaren hade på garaget. Men, polisen hittar kryphål och att tjuven är tagen på bar gärning, kvarhållen och dessutom fiss klart och tydligt på en videosekvens det räcker tydligen inte som bevis. Då ställer jag mig frågan VAD FAN SKALL VI MED POLISEN TILL?
Jo det äskas högre och högre bidrag för deras verksamhet men det blir färre och färre poliser som syns ute på stan, inte minst här upp i förorten där de mesta brotten utspelas. Min dotter och hennes kamrater ringde en gång och anmälde att några höll på att göra inbrott. Någon polisbil kom inte under den närmaste timmen vilket gjorde att tjuvarna både han in, plocka med sig det de ville han och gå därifrån innan det sakta smög fram en polisbil. På min fråga varför det tog över en timme att komma så svarade man; -Det är inte alltid så allvarligt när det ringer barn och rapporterar sånt här. Men vad fan händer om en ung flicka känner sig förföljd, kanske riskerar både det ena och det andra och ringer polisen? Tar man inte detta på allvar då?
Mina damer och herar idag är polisen tjyvarna och brottslingarnas bästa vänner och beskyddare. Ser de ett bråk vänder de på klacken och går åt ett annat håll och sanna mina ord, det tar inte många år så har man både minaret och muslimska böneutropare på svenska fängelser. Örebro verkar vara först ut med böneutrop här i landet. Heja gnällbältet det är ni som slår in första spiken i den helsvenska likkistan! Nog om detta, jag har spytt färdigt före klockan nio, det får räcka...

Visst har vi fina promenadvägar här i nordost. Här är backen upp mot Angereds Gård och fram till den gamla banvallen, numera asfalterad och en perfekt väg för cykel och rullskidor, inlines och andra farkoster. Jag trampade ihop 21.157 steg igår vilken innebär 14,9 km så nu är jag på G igen. Kommer förmodligen att öka detta med minst 5 km då jag landar i den spanska sanden. Ivan den förträffliga promenerade med och trampade ihop 9 km vilket inte heller är illa pinkat för en seg ålderstigen yngling som han. Tänker skaffa mig en cykel när jag kommer till Torre, då det finna massor att upptäcka utanför själva staden där nere. Kan ju cykla upp till kompisen i San Paula och kläma ett par pilsner.
Nu väntar arbetet så jag stänger här. Ni får ha en fin dag och var rädd om er..
pappa B

Inga kommentarer: