fredag 15 augusti 2008

Gårdagen, varmast men väldigt rolig


Över 50 grader i solen men vi fixade en taxi som körde oss upp till DIM Cave, Turkiets näst största grotta som ligger på 800 meters höjd. 350 meter ner i berget, en fin upplevelse för "Skogarnas Konung" och "Prinsessan", men även för kvinnan och mig. Kallt, fuktigt och spännande. Sedan körde Mehmed oss till en bananplantage och sedan till hans vänner som också hade en banan- och apelsinodling där vi drack färskpressad jucie och vår nyfunne vän köpte mössor till både "Prinsessan" och "Skogarnas Konung". Efter detta var det dags för besök på en Aqua Park där man hade lagt ut flottar i en älv, där färskvatten kom från bergen. Plums i det våta och ingen förskräckelse här. Båda trollen simmade friskt även om det var 6 meter djupt. Vi käkade lite kycklingsallad på en flotte och klämde ner två stora EFES.

Tuff beduintant på djupt vatten!

En beduinfamilj dök upp och de yngre barnen och pappan hoppade snabbt i det blöta och simmade som bara den. Plötsligt dök mamman upp. Fullt påklädd och med en skumgummikorv runt midjan simmade hon ett frenetiskt hundsim, fram och tillbaka mitt i älven. Pappan berättade för vår Mehmed att hon var 55 år och att hon skulle lära sig simma annars skulle han skilja sig för familjen kunde aldrig åka ut till havet med en mamma som inte kunde simma. Det här var första gången hon över huvudtaget gick i vattnet. Jag undrar om hon hade vågat om hon vetat att det var 6 meter djupt där hon plaskade fram. Tuff kärring, eller dum som ett spett, fick i alla fall en spontan applåd av mig och en plats i bloggen.

Bananplantage, apelsinlundar och andra fruktodlingar fanns det gott om utefter bergets sluttningar. Vi stannade då och då för att ta lite bilder...

Här är vår driver och trollen mitt i en bananplantage. Han visade oss och berättade historien om hur Turkiets små söta bananer kom till -Europa vill inte ha våra små bananer, de väljer andra, sa han. "Skogarnas Konung" kallas numera för Ali Baba och "Prinsessan" för drottningen av Saba. De fina mössorna köpte Mehmed till trollen. Hela denna upplevelse som varade i fem och en halv timme kostade 140 lira, cirka 750 riksdaler. En taxi hem från krogen till Angered, utan naturupplevelser, möjligen lite hot om priset kostar 250.

Havet, sanden, stenarna och poolen!
Idag blev det en badardag. Hela styrkan röstade på havet efter frukost, sedan blev det snabb dusch och så plums ner i "vår egen" pool. Mat och åter massor av mat. Detta mina damer och herrar går ej att beskriva, det måste upplevas. En sak har jag klart kunnat konstatera. Jag längtar inte hem, inte för fem öre. Skulle lätt kunna stanna en vecka till, minst. Dessutom är gråsparvarna så smärta och smidiga så det skulle säkert finnas en chans att jag skulle minska i volym, jag med, här i värmen.

Nu har vi bara en kväll och en förmiddag kvar. I morgon klockan 20.30 dimper vi ner på ett blåsigt och kallt Landvetter. Hemma igen, solbruna och flera fina minnen rikare och nu börjar vi om med att samla guldtior i Petflaskan. Nästa år är det meningen att vi skall åka upp till Porjus för att trollen skall få se platsen där pappa B föddes och växte upp samt besöka farmor och farfars grav. Därefter fortsätter vi upp till Nordkap, oavsett vad vädret säger.
Dags att börja packa för hemfärden, plockar upp tröjan för säkerhets skull.
pappa B

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag måste beudra Dig att Du bara orkar.Skjälv är jag helt slut efter att ha lekt med barnbarnen i en timme.Jag upptäcke ju att vi är jämngamla.
Mycket läsvärd blogg med vassa texter och profssiga bilder.

Anonym sa...

Har varit jätte trevligt att följa er semester och dina fina foton. Men du...idag har vi haft riktigt hyfsat väder, inte en droppe regn...än...

cornelia sa...

Välkommen hem i det sköna vädret. Kanskehar ni packat den med i väskan när ni reste. Kul att ni är tillbaka och vilka underbara upplevelse för barnen.