lördag 27 september 2008

Pussas och kramas mera!


Titta på den här mannen. Lite yngre än mig, kanske 10 år eller så. Han kommer här gående över ett torg i Budapest. Under moccarocken och pälsmössan bär han alla världens problem. Det är synd om karln. Hade han levt lite loppan med gumman därhemma så hade han säkert avlastat kropp och själ några gram problem. Men tänk om han inte hade någon gumma att loppa med, säger du? Jo, men tänk det hade han. Jag träffade både honom, henne och deras 17 åriga dotter. Dottern hade kort-kort kjol och höga pumps (december månad och kallt som satan). Tuggade tuggummi i snabbare takt än overlockmaskinerna hos de gamla sömmerskorna i Borås. Hans fru, liten och fet. Väl instoppad i en päls av räv som luktade skunk, hon hälsade och satte sig sedan och såg ut genom fönstret på cafét där vi satt. Jag bjussade på fika och pratade med mannen som berättade att han arbetade på järnvägen sedan han var 18 år, Frun var hemmafru men bakade ibland och sålde bröd på marknaden, Men bara ibland. Dottern gick i skola men var trött och ville sluta och försöka få ett jobb. Varje gång jag tittade på henne så skrattade hon. Berättade att hon hade två killar men ingen av dem visste om den andre. Smart tjej tänkte jag. Hon försökte i alla fall leva livet. Mannen hade ingen gnista kvar, fruns intresse var att kolla andra fruar genom ett caféfönster. Vilket trist liv. När jag betalt notan klappade jag mannen på axeln och sa att han skulle krama och pussa sin fru så blev han gladare. -Det går inte sa han, då slåss hon. Dottern skrattade så att tuggummit flög tvärs över lokalen och landade på en grön stolsits av läderimitation. Hon var snabbt som tusan framme och stoppade in gummibiten i munnen igen. -Jag hånglar med killarna sa hon till mig och skrattade ännu mer. Mannen lyfte inte ens på ett ögonbryn utan var i full färd med att hitta pälsmössan som ramlat ner och kilat fast sig mellan väggen och ett dammigt element. Frugan fortsatte att titta ut genom fönstret och när jag slöt mina ögon så såg jag i mitt innre en ilsken iller som bara väntade på att få sätta tänderna i den stackar lilla kaningubben. -Satkärring, tänkte jag, och vid en närmare eftertanke så förstod jag gubben lite. Skulle det hugga till lite extra och han gjorde ett försök så skulle han banne mig få stryk. Den här kvinnan hade garanterat inte fått så många kramar och pussar i sitt fönstertittande liv. Fast det var kanske det hon satt och drömde om när hon tittade ut genom fönstret.

Jag är en riktig puss- och kramgubbe. Hela vårt gäng pussas ALLTID godnatt och godmorgon och när trollen kommer från skolan och vi från jobbet. Ett riktigt slaskande mule egentligen om man skall se krasst på saken. Men vi är glada, vi älskar varandra och skäms inte för att ge varandra en puss. Naturligtvis är snart dagarna räknade då "Prinsessan" kommer smygande för att pussa godnatt efter kvällens bråk. Att "Skogarnas Konung" skulle fortsätta att ge pappa B en puss när han kom hem från jobbet, det är nog snart överståndet det med. Fast det är ju smällar man får ta.
Nu sover vi, och i morgon bitti så pussar ni varandra så blir lördagen ännu mysigare.
pappa B

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för senast och en jättepuss på dig och kram och så måste jag säga att du skriver så skönt att du skulle ta och skriva en bok och så till sist: DU ÄR MIN SÅNG OCH MING GLÄDJE BERNT!

Anonym sa...

Tjena!
pingat dig igen :-) försöker vara in en gång i veckan och pinga dig på nyligen.se

Hoppas det märks...*fniss*

//Äldsta

cornelia sa...

Pussa och krama, det är det världen behöver mer av!! Den nära kontakten som man lär sig som barn fortsätter som vuxen. Så det gamla slogan "MAKE LOVE NOT WAR" funkar i alla alla alla tider, ännu mer i den här världen vi lever idag. Inte än bryr man sig om sina grannar, vad är detta?

Kanske vi ska lansera en puss och kram dag!!

Ciao
Cornelia