måndag 16 februari 2009

Mätt ut sträckan, ställt pulsklockan och tagit fram stavarna...


Nu djävlar skall det börja tränas. Hantlar, gummiband, testcykeln allt är väl förberett, Spikmattan har slipats och de gamla hederliga träningsdojorna har plockats fram ur djupet av garderoben. Jag ger mig själv tiden fram till den 1 juni, då skall gubben vara i normalvikt igen 87 kg, nya muskler istället för gammal fett. Det är målet. Hade en gång i tiden en bantarvän, Borthy, men hon har tydligen bantat bort sig helt för hon har plötsligt försvunnit ur mitt liv. Synd för det var en go unge. Men det finns säkert nya supportrar här idag. Det är här, på bilden som pappa B skall promenera fram, smärt som en vidjekvist till sommaren. Jag vet att det kräver mycket mycket självdiciplin. Jag kanske har hälften, den andra biten får gå på djävlaranamma
Har en trogen sabotör nere i Storås. Jennie på caféet hon laddar upp med massor av goa kalorier så fort jag sticker näsan innanför dörren. Tar jag en semla så skriver hon här på bloggen att jag åt tre!
Skall inträda i cafévärlden som den ståndaktige tennsoldaten och bara ta en kopp kaffe.
Har på förmiddagen kört ett egenhändigt kombinerat gympass, med massor av stryk till maggen. I eftermiddag blir det styft 5 kilometer stavgång i snabbt tempo. Hantlarna i kväll och så i säng helst före 00.00 (det kommer att bli det svåraste)
Håll nu tummarna för att jag skall lyckas.
papp B

5 kommentarer:

Baronessan sa...

Ja, jag skriver fortfarande med knogarna... Heja på! Ta ett var för mig också när du ändå är igång.

Anonym sa...

Ojohan
En viktminskning kan du bara åstadkomma på ett sätt: att förbruka mer energi än vad du stoppar i munnen (inklusive dricka)
Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka.
Träna på.......
Tips från "Gissa vem"

Anonym sa...

Detta fördömda gissande? Dessutom med en formel som får en att äta en morot var fjärde dag + sextiofyra glas vatten i veckan...Lite mer ledtrådar så kanske jag kommer på det.
Jennie är det i alla fall inte det är jag hundra på.
Kanske Thomas som lurar i vassen, han är en klurig en.
Borthy min lilla bantarvän kan det inte heeller vara, nej jag vet inte.
Författarinnan i din cadillac kanske....
Eller är den någon av mina vibrationsbrudar?
Elin den lilla snyggingen?
Mer ledtrådar tack.

Anonym sa...

Aha kan det möjligtvis vara chefredaktören som är ute och smyger eller någon annan av mina kolleger.
Varför inte den pappaledige Engzell som lullar runt med klimpen på armen....
Kenneth, nja vem vet
JL är också en klurig rackare

Anonym sa...

Jag håller bägge tummarna för dig!
Lycka till!