torsdag 12 februari 2009

små korn från Europa...

....har kollat lite bland de gamla bilder jag hunnit scanna in och visst finns det några goingar, som väcker minnen. Minnen som ingen kan ta ifrån mig. Tider med goda vänner och kollegor. I Sverige, utomlands eller hemma. Den här bilden togs nere i Almunécar, Spanien. Ett gäng glada journalister skulle skriva en bok om området och givetvis blev det lite Playa de la Mar med seglardojja också.
Frankrike ett av mina favoritländer. Ett eldorado om man gillar gatufotografi (gör jag ibland). Här är en bild från ett av de stora modehusen. Paris givetvis! Alla varuhus, skyltdockor och verkliga dockor, farbröder och tanter och hundar. På trottoaren finns det markerat var man får låta hundarna skita.
Polen, Warsawa eller någon annan stad visar hemska minnen, blandat med vackra kulturhistoriska byggnader. Här är en minnesstaty över stupade soldater. Det ligger alltid färska blommor här. Starkt!
Gatumusikanterna här spelade för att överleva. Det här var tiden då man fick 2300 sloty för en svensk hundring. Svartväxlad givetvis. Idag är det tvärtom. Orbiskuponger gällde och kärlek det fick man hur mycket man ville för ett par nylonstrumpor. Nu hoppar den lilla gröna gubben Ågren upp på min vänstra axel.
Vi flyttar oss genast till andra breddgrader, Budapest på 2000-talet. Kväll och utsiken blir ännu vackrare. Sen har vi den lilla staden Göteborg, Brunnsparken en vanlig torsdagskväll. Det går inte heller av för hackor. En "arbetarporter" nere på Bishops Arms eller varför inte lite surrande och en mörk lager inne på ölhaket 7:an mitt i stan? Till sist blir det Istanbul. Året 2007 och detta var dagarna innan det började smälla i stan. Bilden tagen från min balkong på hotellet där jag bodde i en vecka.
Det finns massor av minnen i mina negativalbum. En del glada en del sorgliga. En del vill man inte glömma en del önskade man varit ogjorda. Jag har hela mitt liv, från morgon till kväll, dokumenterat i svart/vitt, negativ färg eller diapositiv + en helvetes massa gigabite digitalt.
Natti!
pappa B

4 kommentarer:

stella sweden sa...

..heelt underbara bilder pappsen...gillar svartvita de som har en gammal tatsch...är såååå avundsjuk på dina ev kameror för jag ser bilder o vinklar överallt...näää det får bli hångel i busskuren istället...

Anonym sa...

Inte illa det heller om man får med sig rätt hånglare!

stella sweden sa...

...åhhh herre guud så jag skrattar åt dina kommentarer...så härrrliga...så gå genast till MIN blogg U skriv nått!

stella sweden sa...

..nu..mars pannkaka med lönnsirup!