måndag 20 april 2009

Nu återkommer jag på denna kanal, väldigt kort!


Jag älskar att fotografera människor. För det första är det detta jag gjort största delen av min fotografiska karriär. Människor är det vackraste vår herre (eller vem det nu är) har skapat. Speciellt alla våra kvinnor. Kom ihåg, det finns inga fula människor, ja de som våldtar, tar livet av andra och ger sig på små barn. De är inga människor de är avskum och skall bort från detta jordeliv.
Därför blir det mycket människor på mina resor runt världena alla hörn. Nu skall jag till Tyskland den 6 maj och vara där till den 10 maj. Skall se på det nya Sachsen-Anhalt i det forna östtyskland. Sedan hem och packa ner nya kalsingar, T-tröjor och ett par jeans (kanske jag måste vika ihop en kostym, skjortor och några slipsar också en här gången) för den 14 maj flyger jag ner till Dubai på fem dagar. Om jag återvänder så lovar jag att det skall bli lite guld och rika folk att titta på här hos pappa B.
Den här bilden är tagen 1993 nere i spanska Almunêcar. Långt innan den lilla, vackra byn föstördes av hyreslägenheter till halvrika svenskar, danskar och norrmän. Fiskhandlaren på det lilla torget tuggade i sig halva ciggen innan han fick tid att tända den men vad gjorde detta, han sålde ju så det rök om det ändå.
Almunêcar satt länge fast i mitt hjärta, platsen, folket och hela området var som hämtat ur en bok för 100 år sedan. Nu måste jag säga natti natti och försöka få ett par timmar på kudden. Vi syns säkert imorgon igen.
pappa B

"Bakom berget bor det också folk"

4 kommentarer:

Karins fotoblogg sa...

Hej Sveriges gladaste(alltid ;)?)man!
Vad glad jag blir över att du tycker att min blogg är fin. Extra kul att höra från en fotograf! :)
Du får väldigt gärna komma tillbaks och kika hos mig. Skulle du ha konstruktiv kritik så är den varmt välkommen! Jag vill ju bli bra på att fota och alla tips mottages varmt.
Kul att titta hos dig också! Jag kommer också tillbaks.
Ha det gott!

Anonym sa...

Jag beundrar verkligen fotografer som är är duktiga på att fotografera människor. Jag tycker att det är jätte svårt att få det jag tycker skulle bli en helskön bild att fastna. Natur är mycket enklare!

EP sa...

Heej.. tänk dig ett sånt där mysigt gulligt hej.. med ett litet busigt leende på läpparna? Precis, ett sånt hej..

Ska snart börja jobba, hör av mig senare ikväll, som alltid.

pappa B sa...

Karin, självklart skall jag försöka komme med konstruktiv kritik ifall jag skulle upptäcka något som kan eller kunde göra en bild ännu bättre. Men det fotografiska kritisera jag aldrig för alla människor ser saker oich ting på olika sätt. Att du har "ögat" som gör motiven intressanta det har du redan. Detta är en av grundförutsättningarna för att bilderna skall bli intressanta överhuvudtaget. Du är verkligen välkommen tillbaka.

weirdo jag tror säkert att du skulle lyckas. Grunden är att våga ta steget, att komma närmare sitt motiv. Gäller det rena arrangerade porträtt är det viktigaste att få modellen att slappna av, känna trygghet framför kameran. Det går faktiskt att träna. Sen kommer ljuset, brännviddsvalet (inte brännvinsvalet) och miljön.

EP hi, hi du är fyndig du din lilla rackare. Mail kommer