tisdag 2 juni 2009

Nu skall den skrynkliga reklamen slätas ut..

I pressmappen i morse, godmorgon appropå morgon, så fanns beskedet att KO överlämnar ett ärende till domstol. Det gäller vilseledande marknadsföring på hög nivå, kolla bara;

KO tar reklam för rynkkräm till domstol
I en annons för Lancôme High Resolution intygar en "Dr Ruggiero" att krämen på en månad slätar ut rynkorna med 70 procent. I en annan annons, den här gången för Vichy Liftactiv Pro, påstås det att krämen är "källan till frisk hud" och kan göra att rynkorna minskar med 43 procent eller för vissa försvinner helt.

L'Oreal, som marknadsför produkterna, har enligt Konsumentombudsmannen, KO, inte kunnat presentera tillräckliga bevis som styrker dessa påståenden.

Enligt KO bör det ställas särskilt höga krav på marknadsföringen när man använder sig av vad som är att betrakta som närmast läkemedelspåståenden. Dessa höga beviskrav har inte L'Oreal nått upp till menar KO och stödjer sig här på medicinsk expertis samt tidigare domar i Marknadsdomstolen.

KO anser därför att marknadsföringen är vilseledande och vill att Marknadsdomstolen förbjuder den. Samtidigt vill KO ha ett klargörande av domstolen om vilka bevis som krävs för den här typen av reklampåståenden.


Så ni damer, som gått på det här tricket får nog räkna med att ha kvar rynkorna till nya rön hittar på något skinnspännande och underhudsfettbortagande medel, som kan apliceras i cremer av olika slag. Personligen tycker jag att rynkor bara är spår som berättar lite om livet. Naturligtvis är det inte skojigt att vara 35 och se ut som ett vägnät forotgraferat från 3000 meters höjd i fejan, men det är ju i alla fall ALLTID insidan som räknas, eller hur? Det finns ju vackra karameller som smakar fan själv när man skalat bort det vackra pappret.!

Däremot kom det en rapport från professorn Charlotte Erlandson-Albertssons experiment från en test på möss. Basen av pillret utgörs av spenat, och pillret förlänger mättnadskänslan. Där har forskare tagit fram ett ämne, ett proteinkomplex som kallas thylakoider. Dessa i sin tur bildar stora molekyler som gör att fettspjälkningen i tarmen går långsammare.
Idag hoppas hon att vi i framtiden ska kunna knapra i oss dessa thylakoider i både pajer, kex, tabletter och mycket annat. Både normalviktiga och personer i min dimension och större ändå har fått prova i liten skala. På fyra veckor uppnåddes viktminskning och något smalare midja. Det viktigaste var dock att deras blodfetthalt sjönk.
Själv säger professorn att detta kan även användas i preventivt syfte. -Det behövs för att vända utvecklingen. Nu är det alltså dags för ett grönt piller att revolutionera marknaden för oss som vill bli tunna igen.
Vilken jäkla tur att jag åt massor av babyspenat både i går, i förrgår och tänker stoppa i mig även idag.
Nu är det full fart i selen som gäller. Vi syns under dagen.
pappa B

"Tala till dem som förstår och ge till dem som behöver"

5 kommentarer:

lurigopalia sa...

Den dagen det kommer ett bantningspiller som verkligen fungerar eller en riktigt effektiv antirynkkräm. Den dagen kommer det att vara en sådan världsnyhet alla kommer att veta om det och känna till det. En nyhet som man inte kan missa.Och det är så enorma pengar att tjäna på det så det läggs ner enorma resurser på att få fram mirakelmedlet. Men än så länge är det bortkastat..Det är kniven som gäller för rynkor o den hårda vägen för fettet. Det finns värre saker än att vara rynkig och småfet..

woopsidaisy sa...

När jag var 10 år, bestämde jag mej för att ta väl hand om mitt ansikte. Jag utsätter det inte för speciellt mycket sol, jag har alltid rejäla solglasögon för att inte kisa och ofta en stor hatt på sommaren. Dricker mycket vatten och röker inte.

Detta har gjort underverk med min hy som inte rynkat sej i samma takt som jag åldrats. Ett par extra kilon gör också att huden slätas ut och man ser yngre ut. Så hellre en rund, glad och ung tant än en mager, rynkig ghammal råtta!

Järnflickan sa...

Kloka ord från woopsidaisy.

Själv har jag inte riktigt hamnat i den åldern då man tänker på rynkor. Men visst kan man ibland se att man har några, vilket jag inte bryr mig så värst mycket om.

Jag är ung när jag är ung och gammal när jag är gammal. Den starka solen undviker jag allt om oftast. Röker jag inte heller. Lite alkohol kan det dock slinka ner ibland.

Britt sa...

Karl-Alfred hade inte fel. Ät spenat! Det kommer säkert visa sig att det reducerar rynkorna också!

pappa B sa...

Woopsan du är så rolig och klok så jag tycker att du skall bli stadsminister...

järnladyn...rökfr? Grattis nu fick du ett pluspoäng till.

Lurigopolia knivar och exercis, helt riktigt. Vågen visade 93 idag och jag har nyss slutat hoppa jämfota av glädje