måndag 22 februari 2010

Svenska ostron bäst i världen...


Den här bilden är tagen ute på Käringön i Bohuslän. Jag gjorde ett reportage om ostronodling ute på ön och givetvis sörplade jag i mig lite av havets läckerheter. Nu står det klart att de svenska ostronen är bästi världen. Både Frankrike och andra ostronländer har fått ge vika för de svenska ostrona. Det svenska ostronet, Ostrea edulis, är en unik delikatess som står högst i kurs hos de ostronälskande fransmännen.

Det har Ostrea Sverige AB tagit fasta på när företaget nu grundat Sveriges första storskaliga ostronodling. Franska grossister står redan på kö för att få köpa läckerheterna och den första skörden beräknas vara klar om ett par år. Även i Sverige har ostronen vunnit mark och företaget räknar med att sälja en ansenlig mängd även på den svenska marknaden...
I kläckeriet på Sydkoster utanför Strömstad kläcks just nu de första skördarna av Ostrea edulis. Därefter läggs ostronynglen ut i havet för att växa till sig i sin naturliga miljö.
Ostron har en anrik tradition här i Sverige. I början av 1900-talet fanns det ostron på menyn på de flesta Stadshotell. Ostron var lika vanligt som sill och strömming. På 1700-talet njöt Bellman av ostron och till och med skaldade om dem. Ett småskaligt ostronfiske har bedrivits i Sverige ända sedan bronsåldern...

Hur kom jag nu på att skriva om ostron? Ja i natt så drömde jag att jag satt i badtunnan tillsammans med dottern till ostronodlaren på Käringön. Vi sörplade ostron och drack champagne och hade det så mysigt som helst. Över våra huvuden flög måsarna och skrek i högan sky och i bakgrunden tronade fyren ute på Måseskär upp sig som en siluett mot himmel och hav. Så det kan bli. Dottern? Ja hon var lika läcker som ostrona...
pappa B
Skicka en kommentar