onsdag 5 maj 2010

Matpredikanten en lycklig man...

Idag hade jag äran att få intaga en sopplunch där Anders Arnell, Matpredikanten höll i trådarna. Det var Innerstadens köpmän om hade bjudit in och vi var runt 30 personer som försåg oss med en ljuvlig spenatsoppa. Namnet på denna skapelse är svårare att uttala än att tillaga soppan -Närproduceradeduenspenatsoppasist – klarade ni av det? När producerade du en spenatsoppa sist skall det vara.
Jag kommer att ge er receptet i slutet. Anders menar att vill man inte ha spenat går det väldigt bra med färska nässlor nu när skotten är små och spröda i solbackarna eller vid ladugårds väggen. Anders är ingen kock i dess rätta bemärkelse utan en entertainer med mat som huvudingrediens i sina event. Han lagar mat, berättar under tiden om både ingredienser, deras väg till grytan och hur man bäst behåller alla deras fördelar och nyttigheter. Olika företag och organisationer hyr in Anders för att arrangera en egen sopplunch. Det kan vara ett jippo för personalen, kunderna eller bara ”grabbarna/tjejerna runt golfbanan”. Hur som helst var soppan mycket god och jag tror att alla tog påfyllning minst en gång. Jag med. Så här ser receptet ut och det gäller för 4-6 personer.

400 g färsk spenat eller nässelkål
3 dl grädde
3 dl mjölk
1 st höns buljongtärning
2 st schalottenlökar
salt och peppar

Så här gör du;
Skölj spenaten/nässlorna och skär dem i mindre bitar. Är stjälkarna spröda kan du även använda dem. Skär löken och fräs den i en kastrull där du även tillsätter den skurna spenaten/nässlorna och låt det hela koka upp under lock i några minuter. Häll sedan i grädden och mjölken samt buljongtärningen. Låt det hela koka i 10 minuter och kör med mixer stav, så att du får en slät soppa.
Smaka av med salt och peppar efter behag. Servera med kokta ägghalvor och ett gott bröd till.

Sen var det dags för pappa B att fixa mat till trötta skolbarn och jag hade faktiskt planerat att plocka fram några abborrar ur frysen, men glömde bort detta i morse så det blev till att fuska och besöka frysdisken på ICA i stället. Köpte panerade rutor av vitfisk som stektes i smör. Trollen fick fullkornspasta till medan jag fixade ihop lite vitkål, morötter och gul lök som stektes i lite olja. Slog över det hela i en skål och blandade i lite chilisås och en stor klick majonäs. Mums fillibabba, måste jag säga.
Nu skall jag pausa en stund, men troligtvis återvänder jag när mörkret sänker sig över västra Sverige. Vi fortsätter en stund till i Frankrike tycker jag....
pappa B

1 kommentar:

Synnøve. sa...

Alltså, jag älskade spenatsoppan i skolan. Med korvslantar och ägghalvor.

Ska nog norpa receptet och göra det hemma. Får äta det själv för maken äter det inte.
Så det blir att dela recpetet tror jag. men det ska väl gå bra.

Frankrike ja....