måndag 25 oktober 2010

Livakt vid pengatransport, kan de va nåt?

Från askan i elden, ett ganska vanligt uttryck i vissa krtsar. Tack och lov inte ihos mig. Idag tog jag på mig den suraste minen, plockade fram mina svarta RayBan ur garderobens lägsta hylla och dammade av den svarta kostymen. Vit skjorta (förvisso med kort ärm trots minus 4,3 grader på mätaren), diskret slips och blanka skor. Jag åkte med "Länsman" till Hallengrens spel & Tobak i Alingsås för att hämta ut helgens spelvinst. "Länsman" önskade lite livvakts assist och bad mig därför mycket snällt att följa med. 117.000 riksdaler gav andelsspelets V75 i helgen och det var dags att hämta loss lite dollarer för min vän och trogne fiskekompis.
Jag ställde mig bredbent med armarna i kors utanför spelbutiken och anlade en för mig mycket allvarsam min. Medans "Länsman" var inne i butiken så sparkade jag ner två pensionärskärringar, en fyllo och två siamesiska tvillingar som försökte gå in i butiken. En långhårig tax med vidhängande överviktig kommunalpamp han slita ett stycke av mitt högra byxben innan ett välriktat karatslag över taxaskrället fick den att ylandes släpa iväg med sin gråtande husse....i riktning mot Nolhaga slott.
Det är rätt kul att vara livvakt ,må jag säga, uppfriskande på något sätt....två stressade kommunalarbetare eller det kanske kallas kulturarbetare eller konstnärer rent utav, höll på att fästa olikfärgade sorters potatisar på en vägg av plywood. Man gjorde ett konstverk inför helgens festligjet i den lilla staden -Potaisens dag- vilket innebär att det är fritt fram att intaga hemkört potatisbrännvin, sleva i sig potatismos tillsammans med pommes frittes och kasta ruttna grispotatisar på polisen.
Jag kanske skall åka dit en sväng..Trots ett omfattande datahaveri så har jag inte kunnat lista ut vem spöket är, inte ens mina lojala kamrater har hittat någon lösning. Kan det vara så illa att det fortfarande är Bernt Karlsson Herlin som spökar och har gjort det i stereo för att förvirra mig extra mycket,börjar nästan misstänka detta. Skall nu försöka sno ihop något att stoppa i näbben annars kan inte maggen förbränna de kalorioer jag vill ha väck. Vi höres senare
pappa B

Inga kommentarer: